Co powinien zawierać Regulamin Konkursowy?
Blog

Co powinien zawierać Regulamin Konkursowy?

Co powinien zawierać Regulamin Konkursowy?
Agata Podbielska
30.07.2024
5 min read

Coraz więcej przedsiębiorców zajmujących się handlem towarów, świadczących usługi na rzecz swoich klientów lub prowadzących jakikolwiek inny biznes online decyduje się na organizowanie konkursu mającego na celu przede wszystkim reklamę ich działalności. Sposób organizacji takiego konkursu jak i same nagrody czy też inne benefity przysługujące za udział w konkursie są przeróżne, a wielu przedsiębiorców wymyśla coraz to rozmaitsze konkursy, które mają przyciągnąć jak najwięcej klientów.

Należy jednak pamiętać o konieczności przygotowania odpowiedniego regulaminu konkursu, który przede wszystkim zorganizuje oraz uporządkuje przebieg takiego konkursu, a także zwróci uwagę na prawa i obowiązki zarówno uczestnika jak i organizatora konkursu. W niniejszym artykule podpowiemy co w takim regulaminie konkursu powinno się znaleźć.

Zadanie konkursowe

Robiąc zakupy czy to w sklepie stacjonarnym czy to w internetowym często spotykamy się z reklamami dotyczącymi zorganizowanych konkursów. Dzięki uczestnictwie w nich, wykonaniu określonej czynności (najczęściej w postaci zadania konkursowego), klienci mają szansę wygrania określonych nagród.

Konkurs jest rozumiany jako pewnego rodzaju akcja promocyjna, w którego zaangażowani mają być obecni lub przyszli klienci organizatora konkursu. Poprzez określone działania uczestników, które zależą od natury i celu samego konkursu, mają oni możliwość otrzymania nagrody.

Jednym z najważniejszych punktów, który musi znaleźć się w regulaminie konkursu to zdefiniowanie zadania konkursowego. Może on przyjąć dowolną formę, poprzez np. nagranie krótkiego wideo, zrobienie zdjęcia powiązanego z Twoim biznesem lub napisania tekstu promującego. Często także to właśnie z zadania konkursowego wynika cel konkursu oraz intencje samego organizatora. Organizując konkurs, pamiętajmy o zadbaniu o atrakcyjność zadania konkursowego, które przyciągnie jak największą ilość uczestników. W regulaminie powinno być zatem w przejrzysty sposób przedstawione to czego wymaga się od uczestnika konkursu (np. że uczestnik konkursu może zgłosić pracę konkursową za pośrednictwem odpowiedniego formularza rejestracyjnego).

Powyższe jest także związane z koniecznością wskazania czasu trwania konkursu. W regulaminie należy wskazać określony czas trwania konkursu tj. m.in do kiedy można przesyłać zadanie konkursowe, kiedy dojdzie do wyłonienia zwycięzcy konkursu czy jaki jest czas na złożenie reklamacji.

Gdzie można konkurs zorganizować?

W dobie dzisiejszego świata cyfryzacji i nowych technologii, najczęściej spotkać możemy się z konkursami organizowanymi w Internecie, w różnych mediach społecznościowych.

Jeśli zdecydujemy się na organizację konkursu za pośrednictwem mediów społecznościowych, należy zwrócić uwagę na regulaminy samych platform, na których konkurs ma zostać zorganizowany i dowiedzieć się jakie one stawiają warunki organizacji takiego przedsięwzięcia. I tak, regulamin Facebooka czy też Instagrama wskazuje wprost na obowiązek przygotowania stosownego regulaminu konkursu, w którym jasno zostanie zaznaczone że m.in. platformy te nie ponoszą odpowiedzialności za przebieg konkursu.

{{widget28}}

Ponadto, skoro mamy do czynienia z działaniem w świecie elektronicznym, zastosowanie znajdzie ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Przepisy prawa wskazują, że na dostawcy usługi świadczonej drogą elektroniczną ciąży szereg obowiązków, w tym obowiązek informacyjny oraz konieczność przygotowania odpowiedniego regulaminu świadczenia usług. Zgodnie z art. 8 ww. ustawy, taki regulamin powinien zawierać m.in rodzaj i zakres usług świadczonych drogą elektroniczną, wymaganie techniczne, tryb postępowania reklamacyjnego czy też warunki zawierania i rozwiązywania umów o świadczenie usług drogą elektroniczną.

Pamiętajmy również o tym, że regulamin dostępny powinien być dla wszystkich zainteresowanych i każdy uczestnik konkursu powinien mieć do niego łatwy dostęp (np. na dedykowanej stronie konkursowej)!

Uczestnik konkursu i jego rejestracja, organizator konkursu

Chcąc wziąć udział w konkursie, należy odpowiednio się do niego zgłosić poprzez np. zarejestrowanie żeby zostać uczestnikiem konkursu. Oczywiście w regulaminie mogą być przewidziane inne warunki uczestnictwa, które nie będą przewidywały tak sformalizowanej procedury, niemniej precyzyjne wskazanie warunków uczestnictwa w konkursie jest kolejnym niezbędnym jego elementem.

W regulaminie należy wskazać czego dokładnie wymaga się od uczestników konkursu w tym np. podanie danych osobowych takich jak imię, nazwisko, miejscowość zamieszkania itp. Można również zastrzec, że uczestnikami konkursu mogą być jedynie osoby pełnoletnie. W regulaminie możemy zawrzeć także postanowienie, że brak podania określonych danych lub podanie danych nieprawdziwych będzie dyskwalifikowało uczestnika.

Organizator konkursu staje się ponadto administratorem danych osobowych uczestników konkursu, zatem należy zadbać o prawidłową ochronę przekazywanych danych. RODO nakłada w tym zakresie na organizatora konkursu szereg obowiązków w tym m.in obowiązek podania przysługujących osobom, których dane są przetwarzane praw (w tym np. prawo do "bycia zapomnianym"), czy też sprecyzowanie samego celu przetwarzania danych. Organizując konkurs, należy zadbać o otrzymanie od uczestników konkursu zgody na przetwarzanie ich danych osobowych, która może być wyrażona np. podczas rejestracji uczestnika.

Pamiętajmy również, że uczestnik konkursu ma możliwość zrezygnowania ze swojego udziału w konkursie. Regulamin konkursu powinien zatem wskazywać na procedurę wycofania się uczestnika, a także dokładnie opisywać możliwe sposoby kontaktowania się z organizatorem konkursu.

Dane organizatora również powinny być jasno przedstawione w regulaminie konkursu. Ponadto, często zdarza się że organizatorzy decydują się na skorzystanie z usług agencji marketingowych, które biorą na siebie przeprowadzenie całego konkursu, w tym wybranie komisji konkursowej i wyłonienie zwycięzcy konkursu. Dlatego tak ważnym elementem jest dokładne określenie jaki podmiot odpowiada za określone czynności związane z przebiegiem konkursu.

Nagrody

ajważniejszym postanowieniem regulaminu konkursowego dla uczestników konkursu jest niewątpliwie ten odnoszący się do sposobu wyłonienia zwycięzcy konkursu, a także wskazujący jakie nagrody im przysługują.

Regulamin konkursu często określa także tzw. komisję konkursową, sposób jej wyłonienia i działania. Jej głównym zadaniem jest w pierwszej kolejności ocena przesłanych zadań konkursowych, a następnie wyłonienie przez siebie wybranego zwycięzcy konkursu. Chcąc zapewnić przejrzystość organizowanego konkursu, pamiętajmy zatem o dokładnym wskazaniu co będzie poddane ocenie i kiedy uczestnicy mogą spodziewać się wyników.

Komisja konkursowa może być także odpowiedzialna za rozpatrywanie wszelkich reklamacji zgłaszanych przez uczestników konkursu dot. m.in przebiegu konkursu, zdyskwalifikowania uczestników. Zatem regulamin konkursu powinien także dokładnie opisywać procedurę reklamacyjną tj. np. w jakim czasie komisja zobowiązana jest do podjęcia określonych działań (np. reklamacje rozpatrywane będą w terminie 7 dniu od dnia ich złożenia).

W konkursie mogą występować różne nagrody, w tym nagrody dodatkowe. Nagroda główna może przyjąć formę np. otrzymania darmowej paczki produktów lub możliwości skorzystania z usługi bez ponoszenia żadnych kosztów.

Otrzymanie nagrody od organizatora może być uzależnione od spełnienia dodatkowych warunków jak np. skontaktowanie się w określonym czasie po podaniu wyników konkursu z organizatorem i podanie przez zwycięzcę konkursu pełnego adresu zamieszkania.

Pozostałe elementy regulaminu konkursu i obowiązek podatkowy

Organizując konkurs, organizatorzy często decydują się na wykorzystanie najlepszej pracy zwycięzcy konkursu w swoich materiałach reklamowych. Taki zabieg niewątpliwie pozytywnie wpływa na marketing całego przedsiębiorstwa, ponieważ wskazuje wprost na zadowolonych klientów korzystających z nagród.

Zatem chcąc korzystać z przesłanych, zwycięskich prac konkursowych, w regulaminie konkursu należy zadbać, by jego postanowienia stanowiły o przeniesieniu praw autorskich z uczestnika konkursu lub zwycięzcy konkursu na organizatora. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych wskazuje dokładnie m.in kiedy mamy do czynienia z "utworem" w rozumieniu tej ustawy i z jakiego typu licencją możemy mieć do czynienia.

A co z podatkiem?

Rozdawanie nagród związane jest także z obowiązkiem zapłaty podatku. Zastosowanie znajdzie tutaj ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 30 ust. 2 tejże ustawy Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Pamiętajmy, że obowiązek poboru tego podatku spoczywa na organizatorze konkursu, który w tym przypadku pełni rolę płatnika. Uczestnicy konkursu czy też laureat konkursu nie może być obciążony obowiązkiem zapłaty tego podatku!

W ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazane są pewne możliwości zwolnienia się z obowiązku opłacenia podatku.

Jeśli konkurs zorganizowany jest w formie loterii art. 21 ust. 1 pkt 6a ww. ustawy wskazuje, że wolne od podatku dochodowego są wygrane w grach liczbowych, loteriach pieniężnych, grze telebingo, zakładach wzajemnych, loteriach promocyjnych, loteriach audiotekstowych i loteriach fantowych, jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych nie przekracza 2280 zł, grach na automatach, grach w karty, grach w kości, grach cylindrycznych, grach bingo pieniężne i grach bingo fantowe – urządzanych i prowadzonych przez uprawniony podmiot na podstawie przepisów o grach hazardowych obowiązujących w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Natomiast jeśli występuje konkurs w formie przyrzeczenia publicznego zastosowanie znajduje art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy wskazuje, że wolne od podatku dochodowego są wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług -jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

W związku z powyższym art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, organizatorzy konkursu zastanawiają się czy przeprowadzenie konkursu za pośrednictwem Internetu będzie korzystało z wyłączenia i spełnia przesłankę konkursu organizowanego i emitowanego przez środki masowego przekazu. Stanowiska organów podatkowych nie są w tym temacie jednorakie. Jedne stoją na stanowisku, że organizacja konkursu w Internecie nie spełnia ww. wyłączenia, a drugie wskazują że istnieje możliwość zaliczenia Internetu do tzw. mass mediów w związku z czym przesłanka z art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy jest spełniona.

Należy więc liczyć się z tym, że próby ominięcia zapłaty podatku mogą być ryzykowne i wiązać się z nałożeniem na organizatora m.in kar.

Podsumowanie

Dobrze zorganizowany, prawidłowo przeprowadzony i legalny konkurs może korzystnie wpłynąć na marketing wielu przedsiębiorców oraz zachęcić nowych klientów do zakupu towarów czy usług.

Pamiętajmy zatem o konieczności przygotowania solidnego regulaminu przed jego wystartowaniem. Odpowiednio przygotowany regulamin konkursu może ochronić nas od niepotrzebnych nieporozumień oraz świadczy o przejrzystości działań organizatora konkursu, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na jego renomę.

Chcesz się upewnić, że Black Friday w Twoim sklepie będzie legalny i bezpieczny?

Skorzystaj z doświadczenia prawników Sawicki Legal. Umów się na darmowy audyt i nie ryzykuj.

potrzebujesz wsparcia w sprawie sądowej przeciwko kontrahentowi?

Skorzystaj z doświadczenia prawników procesowych Sawicki Legal. Pomożemy Ci zaplanować strategię procesową i będziemy reprezentować Cię w sądzie.

Jak wdrożyć ESOP w Twojej firmie?

Chcesz się dowiedzieć więcej o ESOP? Jak bezpiecznie i efektywnie wdrożyć opcje na udziały dla Twoich pracowników? Umów się na bezpłatną konsultację

Kontrahenci Ci nie płacą?

Sprawdź jak nasz zespół może pomóc Ci odzyskać Twoje pieniądze. Nie pozwól, żeby kontrahenci kredytowali się Twoim kosztem. Umów się na bezpłatną konsultację

Considering company set up in Poland?

Contact us and get yourself a professional advice that will make your expansion to Poland smooth and fast.

Jak dobrze napisać regulamin konkursowy?

Nie ryzykuj kwestii podatkowych albo ryzyka uznania konkursu za loterię. Umów się na konsultację.

Kontrahenci nie płacą Twoich faktur?

Wiemy, że w biznesie czas to pieniądz. My też nie lubimy jak kontrahenci próbują się nami kredytować. Sprawdź jak możemy Ci pomóc szybko odzyskać pieniądze.

Chcesz wiedzieć więcej o holdingu?

Skontaktuj się z nami! Opowiemy CI na przykładach, w jaki sposób wygląda tworzenie holdingu i na co zwracaliśmy uwagę, projektując i tworząc holdingi dla naszych wspolników.

Chcesz zabezpieczyć się przed przejmowaniem Twoich specjalistów przez klientów albo konkurencję?

Gwarantuję, że nasi specjaliści zapewnią Ci skuteczną ochronę. Skontaktuj się z nami!

Chcesz wiedzieć jak wdrożyć ustawę o sygnalistach w Twojej firmie?

umów się na bezpłatną konsultację, podczas której odpowiemy na Twoje pytania.

Masz pytania dotyczące prokury?

Skorzystaj z naszego wieloletniego doświadczenia w doradztwie korporacyjnym. Odpowiemy na Twoje pytania i pomożemy wybrać optymalne rozwiązanie.

Potrzebujesz napisać ale sprawdzić umowę o zakazie konkurencji?

Umowa o zakazie konkurencji to jeden z podstawowych dokumentów, z których powinna korzystać każda firma w relacjach z partnerami, pracownikami czy podwykonawcami. Skontaktuj się z nami. Stworzymy umowę o zakazie konkurencji, która realnie zabezpieczy Twoje interesy.

Potrzebujesz wsparcia w rejestracji znaku towarowego?

Skontaktuj się z nami. Nasza rzeczniczka patentowa przeprowadzą Cię przez cały proces rejestracji szybko i bezpiecznie. Uzyskaj ochronę swojego znaku w Polsce, w UE albo na świecie.

Źle podpisana umowa online może być nieważna

Ryzykujesz czy wolisz mieć pewność? Skontaktuj się z nami i sprawdź jak poprawnie podpisywać umowy online

Nie wiesz jak wdrożyć przepisy o ochronie sygnalistów?

Nasi specjaliści są gotowi, żeby: 1. przygotować procedurę wewnętrzną obsługi zgłoszeń; 2. wdrożyć przepisy o ochronie sygnalistów 3. przeprowadzić szkolenie 4. pełnić funkcję osoby odpowiedzialnej za przyjmowanie i obsługę zgłoszeń

Nie wiesz jak napisać umowę NDA, która zabezpieczy interesy Twojej firmy?

Dlatego zajmiemy się tym za Ciebie. Skontaktuj się z nami i przekonaj się:)

Nie wiesz jak dostosować się do DSA?

skontaktuj się z naszymi specjalistami. Powiemy Ci co zrobić, żeby być zgodnym z DSA.

Wiemy, że nie masz czasu ani ochoty zajmować się likwidacją spółki

Dlatego zajmiemy się tym za Ciebie. Skontaktuj się z nami i sprawdź jak bezpiecznie i szybko zlikwidować spółkę zoo.

Nie wiesz jak dobrze udzielić licencji albo przenieść prawa autorskie?

Skorzystaj z naszego wieloletniego doświadczenia. Pomożemy Ci przygotować albo wynegocjować korzystną umowę licencyjną albo umowę przenoszącą majątkowe prawa autorskie.

Chcesz zarejestrować znak towarowy z dofinansowaniem SME Fund?

skontaktuj się nami! Nasz rzecznik patentowy odpowie na Twoje pytania, wyjaśni w jaki sposób skorzystać z dofinansowania oraz przeprowadzi Cię przez cały proces rejestracji znaku towarowego.

chcesz reklamować alkohol w Internecie ale nie wiesz jak?

skontaktuj się nami! odpowiemy na Twoje pytania, m.in. - jeżeli jesteś agencją digital i chcesz reklamować markę alkoholową w SoMe - jesteś e-commerce i nie wiesz jak prezentować alkohol w swojej ofercie - jesteś marketplace i nie wiesz jak wprowadzać merchantów alkoholowych do portalu i jak prezentować ich ofertę

chcesz wiedzieć więcej o odpowiedzialności członka zarządu?

skontaktuj się nami! odpowiemy na Twoje pytania, doradzimy jak możesz się zabezpieczyć

Potrzebujesz wsparcia przy checkboxach w swoim sklepie internetowym?

dla nas to piece of cake :) skontaktuj się nami!

Potrzebujesz wsparcia przy tworzeniu regulaminu na Twoją stronę internetową?

Stać Cię na profesjonalne wsparcie naszych prawników. Wykorzystamy nasze najlepsze doświadczenie i stworzymy regulamin dopasowany do twoich potrzeb oraz specyfiki strony.

Potrzebujesz term sheet i nie wiesz jak się do tego zabrać?

Stać Cię na profesjonalne wsparcie naszych prawników. Wykorzystamy naszej najlepsze doświadczenie transkacyjne, żeby przygotować term sheet, który będzie dopasowany do Twoich potrzeb i do Twojej transakcji.

Planujesz ekspansję Twojego biznesu do Polski i potrzebujesz zaufanego partnera?

Skorzystaj z naszego doświadczenia we wprowadzaniu zagranicznych za Polski rynek. Zyskaj sprawdzonego i doświadczonego partnera w rozwoju Twojego biznesu w Polsce

Potrzebujesz wsparcia w umową przeniesienia praw autorskich?

Skontaktuj się z nami jeżeli: - masz już umowę, ale nie wiesz czy zabezpiecza ona Twoje interesy; - chcesz zbyć / nabyć prawa autorskie ale nie masz umowy;

SHADOW IT dotyczy Twojej firmy?

Skontaktuj się z nami i odzyskaj kontrolę nad tym, w jaki sposób Twoi pracownicy korzystają z narzędzi AI.

potrzebujesz wsparcia przy tworzeniu regulaminu SaaS?

Skontaktuj się z nami. odpowiemy na Twoje pytania i zaproponujemy wsparcie.

Zastanawiasz się, czy narzędzia AI, z których korzystasz w firmie są bezpieczne?

Skontaktuj się z nami. odpowiemy na Twoje pytania albo zaproponujemy szkolenie z bezpieczeństwa korzystania z AI

Nie wiesz jak reklamować wyroby medyczne zgodnie z przepisami?

Skontaktuj się z nami. Odpowiemy na Twoje pytania, doradzimy jak reklamować wyroby medyczne zgodnie z nowymi wymogami

Zastanawiasz się jak legalnie wykorzystać treści stworzone z pomocą AI?

Nie tylko doradzamy w kwestiach prawnych związanych z AI, ale sami korzystamy z narzędzi wykorzystującej sztuczną inteligencję w codziennej działalności kancelarii. Chętnie podzielimy się swoimi doświadczeniami.

Nie wiesz jak prawidłowo informować klientów o obniżkach cen?

Przebrnięcie przez wytyczne UOKiK dot. informowania o obniżkach cen to nie lada wyczyn. Nawet dla nas, prawników. Oszczędź swój czas i miej pewność, że działasz zgodnie z przepisami. Skontaktuj się ze mną! Umówienie spotkania zajmie Ci mniej niż 2 minuty! Wspólnie znajdziemy najlepsze rozwiązanie dla Ciebie i Twojego biznesu

Skonsultuj się z ekspertem

Mierzysz się z zagadnieniem, o którym piszemy w tym artykule? Chcesz wiedzieć więcej? Skontaktuj się ze mną! Umówienie spotkania zajmie Ci mniej niż 2 minuty! Wspólnie znajdziemy najlepsze rozwiązanie dla Ciebie i Twojego biznesu

Udostępnij ten post

Zobacz także

Regulaminy korzystania z narzędzi AI - po co je czytać?

Regulaminy korzystania z narzędzi AI - po co je czytać?

Dlaczego powinieneś przeczytać regulamin narzędzia AI z którego korzystasz? Jakie to ma znaczenie dla bezpieczeństwa Twojego, Twojej firmy albo Twoich pracowników? Ten artykuł odpowiada na te pytania.
Marcin Lisowski
Marcin Lisowski
7 sierpnia 2023
Co powinien zawierać regulamin SaaS (Software as a Service)? 15 niezbędnych elementów

Co powinien zawierać regulamin SaaS (Software as a Service)? 15 niezbędnych elementów

Jeżeli tworzysz lub posiadasz aplikację w modelu SaaS i zastanawiasz się co powinien zawierać Twój regulamin, ten artykuł jest dla Ciebie.
Aleksandra Rojek
Aleksandra Rojek
01.09.2023
Shadow IT – związane z nim ryzyka i jak się przed nimi chronić

Shadow IT – związane z nim ryzyka i jak się przed nimi chronić

Z artykułu dowiesz się czym jest SHADOW IT i jakie ryzyka dla Twojej firmy z tego wynikają.
Marcin Lisowski
Marcin Lisowski
05 września 2023

Let's work together

Dziękujemy! Twoje zgłoszenie zostało wysłane!
Ups! Coś poszło nie tak podczas przesyłania formularza.