W celu uzyskania wiarygodności, czy utrzymania pozycji na rynku, każda firma potrzebuje silnych fundamentów w Internecie, ponieważ to właśnie tam informacji szukają potencjalni klienci. Strona internetowa jest jednym z najprostszych i najbardziej opłacalnych sposobów promowania biznesu. Powyższe sprawia, że obecnie coraz rzadziej można spotykać firmy nieposiadające strony internetowej. Jednak samo założenie strony nie zawsze jest wystarczające, szczególnie z uwagi na obowiązujące przepisy prawne.
Jeżeli chcesz założyć stronę internetową lub dostosować już funkcjonującą stronę do wymogów prawnych, ten artykuł jest dla Ciebie. Z niego dowiesz się, czy Twoja strona internetowa powinna mieć regulamin
Czym jest regulamin?
W dużym skrócie - regulamin jest dokumentem określającym zasady korzystania z danej strony, może również zastąpić umowę zawieraną na odległość. Regulamin jest określany przez dostawcę strony, wobec czego stanowi narzędzie ochrony jego interesów. Treść regulaminu nie może być jednak dowolna, w szczególności nie może zawierać klauzul niedozwolonych (abuzywnych), dzięki czemu stanowi jednocześnie środek zapewniający ochronę konsumentom przed nieuczciwymi praktykami.
Czy z przepisów prawa wynika obowiązek posiadania regulaminu strony internetowej?
To zależy, czy za pośrednictwem strony świadczone są usługi drogą elektroniczną (zwane również jako "usługi społeczeństwa informacyjnego").
Świadczenie usługi drogą elektroniczną następuje na indywidualne żądanie usługobiorcy (zainteresowanego), bez jednoczesnej obecności stron (bez fizycznej obecności klienta), za pomocą systemu teleinformatycznego (za pośrednictwem Internetu) i jest zautomatyzowane, np. złożenie zamówienia, dokonanie płatności, założenie konta, przekazywanie informacji handlowych pocztą elektroniczną (newsletter), oferowanie informacji, dostęp i przechowywanie danych, udostępnianie materiałów video, usługi wyszukiwania, prezentowanie informacji, usługi komunikacji internetowej (np. za pośrednictwem chatu lub formularza kontaktowego).
Jeżeli świadczysz usługi drogą elektroniczną w ramach strony internetowej, to posiadanie regulaminu świadczenia usług drogą elektroniczną jest konieczne. Co więcej, jesteś również obowiązany do powszechnego i bezpłatnego udostępnienia treści regulaminu, aby potencjalni klienci mogli się z nim zapoznać przed zawarciem umowy o świadczenie takich usług. Jeżeli klienci nie będą mieli możliwości zapoznania się z tym regulaminem przed zawarciem umowy, to nie będzie on ich obowiązywał.
Z powyższego płynie wniosek, że prawie każda strona internetowa musi mieć regulamin. Jednak należy pamiętać, że powinien on zostać stworzony indywidualnie, na potrzeby danej strony.
Co powinien zawierać regulamin strony internetowej?
Regulamin świadczenia usług drogą elektroniczną określa zasady korzystania ze strony, które nie mogą być ustalane dowolnie, ponieważ istnieje wiele bezwzględnie obowiązujących przepisów prawa, które określają prawa lub obowiązki niepodlegające swobodnej regulacji. Przedsiębiorcy, jako podmioty profesjonalne, nie mogą modyfikować tych bezwzględnych regulacji, ponieważ stanowiłoby to wprowadzenie konsumentów w błąd.
Postanowienia, które są niedozwolone w stosunkach z konsumentami nazywane są klauzulami niedozwolonymi lub abuzywnymi. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów prowadzi zestawienie takich klauzul w Rejestrze klauzul niedozwolonych. Unikaj tych klauzul na Twojej stronie internetowej.
Obowiązkowe elementy regulaminu strony internetowej
Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną wskazuje, co powinien zawierać regulamin strony internetowej, za pośrednictwem której świadczone są usługi drogą elektroniczną:
1) rodzaje i zakres usług świadczonych drogą elektroniczną, np. usługa prowadzenia konta na stronie internetowej,
2) warunki świadczenia usług drogą elektroniczną, w tym odpłatność, wymagania techniczne niezbędne do współpracy z systemem teleinformatycznym, którym się posługujesz oraz zakaz dostarczania treści o charakterze bezprawnym,
3) warunki zawierania i rozwiązywania umów o świadczenie usług drogą elektroniczną, np. w jaki sposób mogę założyć konto, czy z niego zrezygnować,
4) tryb postępowania reklamacyjnego, gdyby okazało się, że świadczone usługi elektroniczne nie są zgodne z umową.
Fakultatywne elementy regulaminu strony internetowej
Powyższe wymogi nie są jedynymi narzucanymi na przedsiębiorców oferujących swoje towary lub usługi za pośrednictwem Internetu, w tym za pomocą stron internetowych. Poza nimi, istnieje szereg obowiązków spoczywających na przedsiębiorcach, wynikających głównie z ustawy o prawach konsumenta oraz Kodeksu cywilnego, różniących się zasadniczo tym, że ustawodawca nie narzuca w jakiej formie mają one zostać zrealizowane.
Z praktycznego punktu widzenia regulamin jest idealnym do tego miejscem.
Jeżeli nie chcesz mieć kilku regulaminów na swojej stronie internetowej, możesz je połączyć z innymi regulaminami, np. regulaminem SaaS (Software as a Service) lub regulaminem korzystania z narzędzi AI. Szczegóły na temat tych regulaminów możesz znaleźć w naszych artykułach:
15 niezbędnych elementów regulaminu SaaS (Software as a Service)
Regulaminy korzystania z narzędzi AI
Jednak w takim przypadku musisz zwrócić szczególną uwagę na przejrzystość takiego dokumentu.
Sankcje - co grozi za brak regulaminu strony internetowej?
Brak regulaminu wynikającego z ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną jest uznawany przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów w postaci naruszenia obowiązku udzielania konsumentom rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji, za co grozi kara finansowa do 10% obrotu.
{{widget10}}
Co poza regulaminem powinno się znaleźć na stronie internetowej?
Tworząc ten artykuł nie sposób, chociażby, nie wspomnieć o równie istotnym dokumencie dla każdej strony internetowej, którym jest polityka prywatności.
Jest ona związana z przepisami prawnymi związanymi z ochroną danych osobowych, mianowicie z rozporządzeniem 2016/679 o ochronie danych osobowych, jak i ustawą Prawo telekomunikacyjne. Te akty prawne również nakładają na przedsiębiorców obowiązki informacyjne, jednocześnie nie wskazując w jaki sposób mają one zostać zrealizowane.
Do szczegółów w zakresie polityki prywatności wrócimy w jednym z kolejnych artykułów.