E-commerce

Dyrektywa Omnibus - 3 obszary w zakresie ochrony konsumentów, o których warto pamiętać

Damian Sawicki
28 października 2022

„Omnibus” to nieformalna nazwa unijnej dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2161 z dnia 27 listopada 2019 r., mającej na celu wzmocnienie ochrony konsumentów – w dużej mierze na rynku e-commerce.

Okres pozostawiony państwom Unii Europejskiej na jej wdrożenie do krajowego porządku prawnego minął 28 listopada 2021 r., a od dnia 28 maja 2022 r. państwa członkowskie zobowiązane są stosować przyjęte i opublikowane przepisy.

O czym przeczytasz w ty artykule?

1. Stan wdrożenia dyrektywy Omnibus w Polsce

2. 3 obszary zmian przewidzianych w dyrektywie, o których warto pamiętać

3. Opóźnienie we wdrożeniu dyrektywy a obowiązki polskich przedsiębiorców

4. Przygotowanie firmy do wejścia polskich przepisów – czy warto wdrażać dyrektywę, czy lepiej poczekać na przepisy krajowe?

Stan wdrożenia dyrektywy Omnibus w Polsce

Polska terminu wdrożenia dyrektywy Omnibus nie dotrzymała i stan ten trwa nadal, pomimo upływu daty przewidzianej dla obowiązku stosowania krajowych przepisów. I choć ustawa wdrażająca dyrektywę na gruncie krajowym jest przygotowywana od 2021 r., to do jej uchwalenia nadal relatywnie daleka droga. Ostateczne brzmienie przepisów według polskich regulacji nie zostało więc rozstrzygnięte, chociaż z projektu ustawy wiadomo m.in., że planowana jest aktualizacja w szczególności ustawy o prawach konsumenta, o ochronie konkurencji i konsumentów, o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym oraz o informowaniu o cenach towarów i usług.

3 obszary zmian przewidzianych w dyrektywie, o których warto pamiętać

Warto przypomnieć sobie, z czym przedsiębiorcy mierzą się w efekcie przyjęcia dyrektywy Omnibus.

Jakie więc istotne zmiany wprowadza dyrektywa, a tym samym czego póki co nie uregulował polski legislator przepisami, które powinny ją wdrażać? Są to m. in.:

Definicje - w tym wprowadzenie pojęć

  • internetowej platformy handlowej,
  • dostawcy internetowej platformy handlowej,

Obowiązki informacyjne:

  • dodatkowe szczegółowe wymogi informacyjne w odniesieniu do internetowych platform handlowych, np.

- czy osoba trzecia oferująca towary, usługi lub treści cyfrowe jest przedsiębiorcą,

- informacje na temat sposobu, w jaki (o ile) obowiązki związane z umową są podzielone między osobę trzecią oferującą towary, usługi lub treści cyfrowe a dostawcę internetowej platformy handlowej,

- informacje dotyczące głównych parametrów decydujących o plasowaniu ofert przedstawionych konsumentowi w wyniku wyszukiwania,

  • obowiązek przedsiębiorców informowania o indywidualnym dostosowaniu ceny w oparciu o zautomatyzowane podejmowanie decyzji, jeżeli jest ono stosowane,
  • dodatkowe obowiązki informacyjne podmiotów gospodarczych w przypadku obniżania cen towarów lub usług,
  • obowiązki informacyjne przedsiębiorców, którzy zapewniają dostęp do opinii konsumentów o produktach.

Sankcje:

  • dyrektywa zawiera wytyczne dla sankcji stosowanych w przypadku naruszeń przez przedsiębiorców przepisów krajowych przyjętych na mocy dyrektywy, w szczególności w postaci kar finansowych,
  • in. państwa członkowskie mają zapewnić, aby ich wysokość wynosiła co najmniej 4% rocznego obrotu podmiotu w państwie lub państwach członkowskich, w których doszło do naruszenia, a jeśli informacje o rocznym obrocie podmiotu nie są dostępne – co najmniej 2 mln euro,
  • dookreślenie sankcji pozostaje w gestii każdego państwa członkowskiego.

Ponadto w grę wchodzą również inne zmiany w przepisach krajowych, które mogą zostać wprowadzone pośrednio w konsekwencji wdrożenia dyrektywy lub po prostu przy okazji jej wdrażania.

[contact-form-7 id="343" title="Newsletter_post"]

Opóźnienie we wdrożeniu dyrektywy a obowiązki polskich przedsiębiorców

W obecnym stanie zawieszenia spowodowanym brakiem krajowych regulacji, położenie w jakim znaleźli się przedsiębiorcy ratuje nieco brak bezpośredniego skutku dyrektywy dla jednostek. Co to oznacza?

Co do zasady przepisy dyrektyw nie mają bezpośredniego zastosowania, gdyż są kierowane do państw członkowskich, a nie jednostek. Oznacza to, że jednostka nie może się na nie powołać przy braku wprowadzenia dyrektywy w drodze krajowego aktu prawnego. Nawet jeśli w danym przypadku spełnione są przesłanki dla tzw. bezpośredniego skutku dyrektywy, ma ona skutek wertykalny, a nie horyzontalny – w takiej sytuacji istnieje możliwość powołania się przez jednostkę na przepisy dyrektywy w stosunku do państwa (skutek wertykalny), ale uprawnienie to nie jest już dostępne w stosunkach między jednostkami (skutek horyzontalny).

Przygotowanie firmy do wejścia polskich przepisów – czy warto wdrażać dyrektywę, czy lepiej poczekać na przepisy krajowe?

Wiedząc, jak brzmią przepisy dyrektywy oraz projekt polskiej ustawy, znamy więcej niż kierunek, w jakim nowe obowiązki przedsiębiorców zmierzają. Chociaż opinie na temat słuszności wdrażania zmian w działaniu przedsiębiorców na tym etapie prac nad polską ustawą są podzielone, to obecna wiedza na ten temat nie wyklucza podjęcia odpowiednich kroków, aby przygotować się na wdrożenie dyrektywy Omnibus w ramach przepisów krajowych. Wręcz przeciwnie. Tym bardziej, że póki co projekt polskiej ustawy przewiduje jedynie 14 dni na jej wejście w życie od momentu ogłoszenia.

Zadbamy o prawa autorskie w Twojej umowie reklamowej
Jesteś agencją reklamową? Zawierasz umowę z agencją? Zabezpiecz prawidłowo sposób korzystania z kreacji reklamowych które powstaną w ramach umowy.
Umów spotkanie
Potrzebujesz wsparcia przy tworzeniu regulaminu SaaS?
Skontaktuj się z nami. odpowiemy na Twoje pytania i zaproponujemy wsparcie.
Umów spotkanie
Kontrahenci nie płacą Twoich faktur?
Wiemy, że w biznesie czas to pieniądz. My też nie lubimy jak kontrahenci próbują się nami kredytować. Sprawdź jak możemy Ci pomóc szybko odzyskać pieniądze.
Umów spotkanie
Zastanawiasz się, czy narzędzia AI, z których korzystasz w firmie są bezpieczne?
Skontaktuj się z nami. odpowiemy na Twoje pytania albo zaproponujemy szkolenie z bezpieczeństwa korzystania z AI
Umów spotkanie
chcesz reklamować alkohol w Internecie ale nie wiesz jak?
skontaktuj się nami! odpowiemy na Twoje pytania, m.in. - jeżeli jesteś agencją digital i chcesz reklamować markę alkoholową w SoMe: - jesteś e-commerce i nie wiesz jak prezentować alkohol w swojej ofercie; - jesteś marketplace i nie wiesz jak wprowadzać merchantów alkoholowych do portalu i jak prezentować ich ofertę
Umów spotkanie
Nie wiesz jak wdrożyć przepisy o ochronie sygnalistów?
Nasi specjaliści są gotowi, żeby: 1. przygotować procedurę wewnętrzną obsługi zgłoszeń; 2. wdrożyć przepisy o ochronie sygnalistów 3. przeprowadzić szkolenie 4. pełnić funkcję osoby odpowiedzialnej za przyjmowanie i obsługę zgłoszeń
Umów spotkanie
Potrzebujesz term sheet i nie wiesz jak się do tego zabrać?
Stać Cię na profesjonalne wsparcie naszych prawników. Wykorzystamy naszej najlepsze doświadczenie transkacyjne, żeby przygotować term sheet, który będzie dopasowany do Twoich potrzeb i do Twojej transakcji.
Umów spotkanie
SHADOW IT dotyczy Twojej firmy?
Skontaktuj się z nami i odzyskaj kontrolę nad tym, w jaki sposób Twoi pracownicy korzystają z narzędzi AI.
Umów spotkanie
Planujesz ekspansję Twojego biznesu do Polski i potrzebujesz zaufanego partnera?
Skorzystaj z naszego doświadczenia we wprowadzaniu zagranicznych za Polski rynek. Zyskaj sprawdzonego i doświadczonego partnera w rozwoju Twojego biznesu w Polsce
Umów spotkanie
Korzystać z ChatGPT w swojej firmie?
Sprawdź czy robisz to bezpiecznie. Umów się na bezpłatną konsultację z naszymi ekspertami.
Umów spotkanie
potrzebujesz wsparcia w sprawie sądowej przeciwko kontrahentowi?
Skorzystaj z doświadczenia prawników procesowych Sawicki Legal. Pomożemy Ci zaplanować strategię procesową i będziemy reprezentować Cię w sądzie.
Umów spotkanie
Rozważasz przekształcenie JDG w spółkę?
Dowiedz się jak przeprowadzić przekształcenie sprawnie i bezpiecznie. Umówi się na bezpłatną konsultację.
Umów spotkanie
Chcesz się upewnić, że Black Friday w Twoim sklepie będzie legalny i bezpieczny?
Skorzystaj z doświadczenia prawników Sawicki Legal. Umów się na darmowy audyt i nie ryzykuj.
Umów spotkanie
Jak wdrożyć ESOP w Twojej firmie?
Chcesz się dowiedzieć więcej o ESOP? Jak bezpiecznie i efektywnie wdrożyć opcje na udziały dla Twoich pracowników? Umów się na bezpłatną konsultację
Umów spotkanie
Kontrahenci Ci nie płacą?
Sprawdź jak nasz zespół może pomóc Ci odzyskać Twoje pieniądze. Nie pozwól, żeby kontrahenci kredytowali się Twoim kosztem. Umów się na bezpłatną konsultację
Umów spotkanie
Chcesz wiedzieć więcej o holdingu?
Skontaktuj się z nami! Opowiemy CI na przykładach, w jaki sposób wygląda tworzenie holdingu i na co zwracaliśmy uwagę, projektując i tworząc holdingi dla naszych wspolników.
Umów spotkanie
Nie wiesz jak reklamować wyroby medyczne zgodnie z przepisami?
Skontaktuj się z nami. Odpowiemy na Twoje pytania, doradzimy jak reklamować wyroby medyczne zgodnie z nowymi wymogami
Umów spotkanie
Chcesz zabezpieczyć się przed przejmowaniem Twoich specjalistów przez klientów albo konkurencję?
Gwarantuję, że nasi specjaliści zapewnią Ci skuteczną ochronę. Skontaktuj się z nami!
Umów spotkanie
Considering company set up in Poland?
Contact us and get yourself a professional advice that will make your expansion to Poland smooth and fast.
Umów spotkanie
Jak dobrze napisać regulamin konkursowy?
Nie ryzykuj kwestii podatkowych albo ryzyka uznania konkursu za loterię. Umów się na konsultację.
Umów spotkanie
Chcesz wiedzieć jak wdrożyć ustawę o sygnalistach w Twojej firmie?
umów się na bezpłatną konsultację, podczas której odpowiemy na Twoje pytania.
Umów spotkanie
Masz pytania dotyczące prokury?
Skorzystaj z naszego wieloletniego doświadczenia w doradztwie korporacyjnym. Odpowiemy na Twoje pytania i pomożemy wybrać optymalne rozwiązanie.
Umów spotkanie
Potrzebujesz napisać albo sprawdzić umowę o zakazie konkurencji?
Umowa o zakazie konkurencji to jeden z podstawowych dokumentów, z których powinna korzystać każda firma w relacjach z partnerami, pracownikami czy podwykonawcami. Skontaktuj się z nami. Stworzymy umowę o zakazie konkurencji, która realnie zabezpieczy Twoje interesy.
Umów spotkanie
Potrzebujesz wsparcia w rejestracji znaku towarowego?
Skontaktuj się z nami. Nasza rzeczniczka patentowa przeprowadzą Cię przez cały proces rejestracji szybko i bezpiecznie. Uzyskaj ochronę swojego znaku w Polsce, w UE albo na świecie.
Umów spotkanie
Źle podpisana umowa online może być nieważna
Ryzykujesz czy wolisz mieć pewność? Skontaktuj się z nami i sprawdź jak poprawnie podpisywać umowy online
Umów spotkanie
Zastanawiasz się jak legalnie wykorzystać treści stworzone z pomocą AI?
Nie tylko doradzamy w kwestiach prawnych związanych z AI, ale sami korzystamy z narzędzi wykorzystującej sztuczną inteligencję w codziennej działalności kancelarii. Chętnie podzielimy się swoimi doświadczeniami.
Umów spotkanie
Chcesz zarejestrować znak towarowy z dofinansowaniem SME Fund?
skontaktuj się nami! Nasz rzecznik patentowy odpowie na Twoje pytania, wyjaśni w jaki sposób skorzystać z dofinansowania oraz przeprowadzi Cię przez cały proces rejestracji znaku towarowego.
Umów spotkanie
Nie wiesz jak napisać umowę NDA, która zabezpieczy interesy Twojej firmy?
Dlatego zajmiemy się tym za Ciebie. Skontaktuj się z nami i przekonaj się:)
Umów spotkanie
Nie wiesz jak dobrze udzielić licencji albo przenieść prawa autorskie?
Skorzystaj z naszego wieloletniego doświadczenia. Pomożemy Ci przygotować albo wynegocjować korzystną umowę licencyjną albo umowę przenoszącą majątkowe prawa autorskie.
Umów spotkanie
Wiemy, że nie masz czasu ani ochoty zajmować się likwidacją spółki
Dlatego zajmiemy się tym za Ciebie. Skontaktuj się z nami i sprawdź jak bezpiecznie i szybko zlikwidować spółkę zoo.
Umów spotkanie
Nie wiesz jak dostosować się do DSA?
skontaktuj się z naszymi specjalistami. Powiemy Ci co zrobić, żeby być zgodnym z DSA.
Umów spotkanie
Potrzebujesz wsparcia przy checkboxach w swoim sklepie internetowym?
dla nas to piece of cake :) skontaktuj się nami!
Umów spotkanie
chcesz wiedzieć więcej o odpowiedzialności członka zarządu?
skontaktuj się nami! odpowiemy na Twoje pytania, doradzimy jak możesz się zabezpieczyć
Umów spotkanie
Potrzebujesz wsparcia przy tworzeniu regulaminu na Twoją stronę internetową?
Stać Cię na profesjonalne wsparcie naszych prawników. Wykorzystamy nasze najlepsze doświadczenie i stworzymy regulamin dopasowany do twoich potrzeb oraz specyfiki strony.
Umów spotkanie
Nie wiesz jak prawidłowo informować klientów o obniżkach cen?
Przebrnięcie przez wytyczne UOKiK dot. informowania o obniżkach cen to nie lada wyczyn. Nawet dla nas, prawników. Oszczędź swój czas i miej pewność, że działasz zgodnie z przepisami. Skontaktuj się ze mną! Umówienie spotkania zajmie Ci mniej niż 2 minuty! Wspólnie znajdziemy najlepsze rozwiązanie dla Ciebie i Twojego biznesu
Umów spotkanie
Skonsultuj się z ekspertem
Mierzysz się z zagadnieniem, o którym piszemy w tym artykule? Chcesz wiedzieć więcej? Skontaktuj się ze mną! Umówienie spotkania zajmie Ci mniej niż 2 minuty! Wspólnie znajdziemy najlepsze rozwiązanie dla Ciebie i Twojego biznesu
Umów spotkanie

Zobacz także

Wszystkie
E-commerce
Przewodnik

CO ZMIENIA AKT O USŁUGACH CYFROWYCH (DSA)?

Dowiedz się jakie zmiany wprowadza DSA czyli unijny akt o usługach cyfrowych
Agata Podbielska
14 lutego 2024
Wszystkie
Domeny
E-commerce
Przewodnik

Czy każda strona internetowa musi mieć regulamin?

Zastanawialiście się kiedyś, czy każda strona internetowa musi mieć regulamin? Ten artykuł jest odpowiedzią na to pytanie.
Aleksandra Rojek
21 października 2023
Wszystkie
Przewodnik
E-commerce
reklama

Co powinien zawierać Regulamin Konkursowy?

sprawdź jak dobrze napisać regulamin konkursu i uniknąć problemów
Agata Podbielska
30.07.2024
Skontaktuj się z nami

Naszym celem jest zapewnienie klientom lepszej, szybszej, tańszej i przejrzystej obsługi prawnej.

projekt i wykonanie Design Partners
© 2024 Sawicki Legal