Spółki
Przewodnik

Employee Stock Option Plan (ESOP) jako narzędzie pozyskiwania pracowników i budowania ich lojalności

Marcin Lisowski
11.09.2024

Chcesz być jak Google lub Microsoft? To całkiem proste - postaraj się o wdrożenie u siebie ESOP. Między innymi takie spółki przyjęły to rozwiązanie w ramach strategii wynagradzania pracowników.

Czym jest ESOP, co jest w nim atrakcyjnego, na co zwrócić uwagę rozważając jego wdrożenie i czy jest dla Ciebie? Odpowiedzi między innymi na te pytania znajdziesz poniżej.

Czym jest ESOP?

Employee Stock Option Plan można krótko opisać jako program akcjonariatu pracowniczego. ESOP jest programem opcyjnym, motywacyjnym i szczególną formą nagradzania pracowników, który z założenia:

  • jako program opcyjny - umożliwia pracownikom nabycie akcji (udziałów) firmy, w której pracują. W ramach ESOP pracownik nabywa prawo do żądania od pracodawcy przekazania mu akcji (udziałów) w spółce, o ile spełni warunki określone w programie;
  • jako program motywacyjny - motywuje pracowników w szczególny sposób, oferując im perspektywę stania się współwłaścicielami firmy. Dzięki temu pracują oni nie tylko dla cyklicznego wynagrodzenia, ale również na rzecz sukcesu firmy, mając na uwadze potencjalne korzyści jako przyszli współwłaściciele;
  • jako forma nagradzania - stanowi wynagrodzenie za pracę na rzecz spółki przyjmujące formę akcji (udziałów), co wyróżnia go od tradycyjnych form wynagradzania

W zależności od kraju, występującego w nim otoczenia prawnego, a przez to praktyki oraz danego przypadku, programy o takim charakterze bywają nazywane również przykładowo: Employee Stock Ownership Plan, Employee Share Option Plan, czy Employee Stock Purchase Plan (ESPP) .

ESOP bazuje na założeniach wypracowanych w USA i nie został uregulowany w Polsce grupą dedykowanych mu pod takim tytułem przepisów, tak jak ma to miejsce w przypadku na przykład różnego rodzaju umów (o dzieło, pożyczki i innych). Chociaż o tego rodzaju programie motywacyjnym wspomina ustawa PIT w stosunku do spółek akcyjnych, a przepisy Kodeksu spółek handlowych w bardzo subtelny sposób odnoszą się, co prawda nie wprost do programu jako takiego, ale do nabywania akcji przez pracowników.

Dlatego jest to mechanizm plastyczny, który można dostosowywać do danych okoliczności oraz potrzeb i w praktyce poszczególne ESOPy różnią się od siebie w mniejszym lub większym stopniu.

Oznacza to między innymi, że ESOP może obejmować wszystkich pracowników albo tylko ich określoną grupę, ale wcale nie musi dotyczyć wyłącznie pracowników zatrudnionych na podstawie stosunku pracy (umowy o pracę). ESOP może być więc kierowany do osób lub innych podmiotów współpracujących z daną firmą na podstawie prawnej innej niż umowa o pracę. Wyróżnia się na przykład wariant ESOP dedykowany kadrze zarządzającej - Management Stock Option Plan (MSOP).

Na co warto zwrócić uwagę rozważając wdrożenie ESOP?

Wdrożenie ESOP to strategiczna decyzja, która wymaga starannego przygotowania. Planując jego wprowadzenie, warto zwrócić uwagę w szczególności na formy, jakie ESOP może przyjąć, typowe pojęcia i mechanizmy oraz wyzwania i ryzyka z nim związane, a także proces wdrażania.

{{widget31}}

Jakie formy może przyjąć ESOP?

Ponieważ ESOP jest instrumentem elastycznym, w praktyce może on przybrać różną formę. Zazwyczaj wyróżnianymi modelami są:

  • emisja akcji (udziałów) - w tym modelu dochodzi do emisji akcji lub utworzenia udziałów w spółce i zaoferowania ich pracownikowi,
  • opcje na akcje (udziały) - w tym modelu pracownik nabywa uprawnienie do nabycia akcji/udziałów, a na tej podstawie może akcje (udziały) nabyć w przyszłości.
  • akcje (udziały) fantomowe (wirtualne) - w tym modelu pracownik w ogóle nie nabędzie akcji (udziałów) w spółce, a jedynie pewne ustalone ze spółką uprawnienia, które mogą imitować te wynikające z praw akcyjnych (udziałowych); w szczególności może być to prawo do wypłaty wynagrodzenia w przypadku osiągnięcia przez spółkę w danym roku obrotowym zysku, choć inaczej niż w przypadku nabycia faktycznych akcji (udziałów), technicznie nie będzie to dywidenda.

Typowe pojęcia i mechanizmy ESOP

Zrozumienie podstawowych pojęć i mechanizmów związanych z ESOP jest kluczowe dla skutecznego wdrożenia programu. Dlatego warto zapoznać się z kilkoma terminami, które często pojawiają się w praktyce ESOP:

  • vesting - mechanizm wprowadzający horyzont czasowy, w ramach którego pracownik może nabywać uprawnienia w stosunku do akcji (udziałów) - 2 lata, 4 lata etc., jeśli będzie spełniał warunki danego ESOP; innymi słowy jest to okres nabywania uprawnień;
  • klif - punkty w czasie w okresie vestingu, które określają, jak często pracownik może nabywać poszczególne uprawnienia. Przykładowo, pracownik może co roku nabywać określony procent udziałów z całkowitej puli przewidzianej dla niego w ESOP,
  • lock - up - mechanizm mający na celu zakazanie pracownikowi rozporządzania w określonym czasie akcjami (udziałami) nabywanymi w ramach ESOP,
  • good leaver, bad leaver - określone w ESOP zasady dotyczące sytuacji, w których pracownik opuszcza spółkę, a także konsekwencji z tym związanych. Przykładowo, w przypadku "bad leaver" pracownik może utracić nabyte udziały, jeśli z przyczyn przez niego zawinionych zostanie zwolniony z pracy, podczas gdy "good leaver" może zachować swoje udziały jeśli zostanie zwolniony z pracy bez powodu,
  • drag along, tag along - dookreślone w ESOP mechanizmy regulujące sprzedaż akcji (udziałów) nabytych przez pracowników w ramach ESOP. "Drag along" pozwala na zmuszenie pracowników do sprzedaży swoich akcji, jeśli inni akcjonariusze (udziałowcy) zdecydują się na sprzedaż. "Tag along" daje pracownikom prawo do przyłączenia się do transakcji sprzedaży, gdy inni akcjonariusze (udziałowcy) sprzedają swoje udziały.

Z czym trzeba się liczyć wdrażając ESOP?

Jeśli akcjonariat pracowniczy wdrażany jest w formie obejmującej emisję rzeczywistych akcji (udziałów), oznacza to wprowadzenie pracowników do grona współwłaścicieli spółki. Może być to istotne szczególnie w przypadku spółek z ograniczoną odpowiedzialnością ze względu na ich specyfikę, gdzie w praktyce grono wspólników bywa często wąskie i silnie związane ze spółką (np. firmy rodzinne). W tym przypadku ESOP wymaga odpowiedniego nastawienia dotychczasowych właścicieli, którzy muszą być gotowi na związane z tym potencjalne zmiany w procesach decyzyjnych oraz zarządzaniu firmą.

Kolejny aspekt to konieczność dobrego zaplanowania ESOP z punktu widzenia warunków nabywania przez pracowników uprawnień do akcji (udziałów) w spółce, w tym perspektywy czasowej. Warunki te mogą dotyczyć na przykład osiągnięcia określonych wyników finansowych przez spółkę lub KPI przez samych pracowników objętych ESOP. Warunki te powinny być jednak zrównoważone, realistyczne do spełnienia i przejrzyste. Równie ważne jest przyjęcie odpowiedniego horyzontu czasowego, po upływie którego współpracownik nabędzie swoje uprawnienia. Aby w sposób zrównoważony spełnić cel, jakim jest zbudowanie lojalności pracownika, przyjmuje się nabywanie akcji (udziałów) rozłożone w czasie z zastosowaniem wyżej wspomnianych klifów.

Po zaplanowaniu ESOP i w miarę jego realizowania, konieczne będzie zgłaszanie pewnych zmian dot. struktury spółki co najmniej w rejestrze przedsiębiorców KRS. Ich częstotliwość zależeć będzie od specyfiki danego ESOP.

Czy ESOP jest przeznaczony tylko dla spółek, a jeśli tak - dla jakich?

W odpowiedniej formie program ESOP można wdrożyć w zasadzie w każdego rodzaju spółce:

  • spółka akcyjna - ESOP sprawdzi się najlepiej w spółkach akcyjnych, które można uznać za docelowych adresatów tego rodzaju programu motywacyjnego. Wynika to ze specyfiki przepisów regulujących funkcjonowanie tych spółek (możliwość warunkowej emisji akcji oraz emisji akcji niemych),
  • prosta spółka akcyjna - ze względu na podobieństwo w budowie do spółki akcyjnej, również proste spółki akcyjne można uznać za szczególnie nadające do wprowadzenie w nich ESOP; tym bardziej że ESOP to mechanizm często wskazywany jako przydatny dla start-upów, a konstrukcja prostej spółki akcyjnej została wprowadzona do polskiego porządku prawnego również z myślą o start-upach,
  • spółka z ograniczoną odpowiedzialnością - ze względu na strukturę opartą o udziały spółka z ograniczoną odpowiedzialnością również nadaje się do wdrożenia w niej ESOP, ale jednocześnie wymusza przyjęcie w jego ramach rozwiązań nieco sztywniejszych niż może mieć to miejsce w spółce akcyjnej i prostej spółce akcyjnej,
  • inne spółki - programy opcyjne są zdatne do wdrożenia również w spółkach osobowych, tyle że z reguły w specyficznej formie. W przypadku spółki komandytowo - akcyjnej trudność jest najmniejsza, ze względu na podobieństwa do spółki akcyjnej. W przypadku pozostałych spółek osobowych pozostaje wziąć pod uwagę w zasadzie pewną wariację na temat akcji (udziałów) fantomowych, ewentualnie możliwość nabycia akcji (udziałów) w powiązanej spółce kapitałowej, jeśli istniałyby ku temu okoliczności.

Czy ESOP jest dla Ciebie?

Programy akcjonariatu pracowniczego, mające na celu zwiększenie produktywności i motywacji pracowników, były stosowane w USA już na początku XX wieku przez takie znane nazwiska jak J.C. Penney, czy Procter & Gamble (można więc być nie tylko jak Google i Microsoft, ale również bardziej historyczne marki, o czym przeczytasz więcej tutaj https://www.menke.com/esop-archives/the-origin-and-history-of-the-esop-and-its-future-role-as-a-business-succession-tool/). Dlatego beneficjentem ESOP jest właśnie pracownik.

Z punktu widzenia pracowników to niewątpliwie szczególny, w zasadzie nobilitujący i korzystny sposób wynagradzania. Jest on nadal mało rozpowszechniony, a w klasycznej formie daje możliwość dostępu do fundamentu struktury spółki. Trzeba przy tym tylko pamiętać, że uzyskanie statusu akcjonariusza/wspólnika spółki, to nie tylko prawa, ale też obowiązki.

Patrząc jednak na tego rodzaju programy motywacyjne z punktu widzenia firmy, za beneficjenta tak samo uznać można samą firmę. Biorąc za przykład wskazywany jako pierwszy w historii ESOP, powstał on jako wehikuł służący zapewnieniu odpowiedniej sukcesji w firmie - sposób na jej przekazanie swoim pracownikom, co dotychczasowi właściciele uznali za naturalne i kluczowe dla utrzymania działalności na oczekiwanym poziomie po ich odejściu na emeryturę. Punktem wyjścia była więc perspektywa i interes właścicieli firmy.

Czy wprowadzenie programu motywacyjnego tego rodzaju jest dla Ciebie? Czy tego chcesz, potrzebujesz, czy taką formułę czujesz i czy Twoja organizacja jest na to gotowa? Szukając odpowiedzi na te pytania warto skonsultować się z prawnikiem i doradcą podatkowym mając na względzie, że ESOP:

  • możesz wykorzystać w zasadzie w każdego rodzaju spółce,
  • może być to substytut kapitału potrzebnego na wypłacanie wynagrodzenia pracownikom, a więc niepozbawiony znaczenia "zastrzyk kapitałowy"; zwłaszcza na początku rozwoju działalności, czy w przypadku start-upu,
  • może być to clincher przy pozyskiwaniu pracowników na których naprawdę Ci zależy albo zatrzymaniu u siebie najlepszych pracowników, zwłaszcza że ESOPy nie są wykorzystywane we wszystkich firmach - nie jest to jeszcze rynkowy standard.

Zadbamy o prawa autorskie w Twojej umowie reklamowej
Jesteś agencją reklamową? Zawierasz umowę z agencją? Zabezpiecz prawidłowo sposób korzystania z kreacji reklamowych które powstaną w ramach umowy.
Umów spotkanie
Potrzebujesz wsparcia przy tworzeniu regulaminu SaaS?
Skontaktuj się z nami. odpowiemy na Twoje pytania i zaproponujemy wsparcie.
Umów spotkanie
Kontrahenci nie płacą Twoich faktur?
Wiemy, że w biznesie czas to pieniądz. My też nie lubimy jak kontrahenci próbują się nami kredytować. Sprawdź jak możemy Ci pomóc szybko odzyskać pieniądze.
Umów spotkanie
Zastanawiasz się, czy narzędzia AI, z których korzystasz w firmie są bezpieczne?
Skontaktuj się z nami. odpowiemy na Twoje pytania albo zaproponujemy szkolenie z bezpieczeństwa korzystania z AI
Umów spotkanie
chcesz reklamować alkohol w Internecie ale nie wiesz jak?
skontaktuj się nami! odpowiemy na Twoje pytania, m.in. - jeżeli jesteś agencją digital i chcesz reklamować markę alkoholową w SoMe: - jesteś e-commerce i nie wiesz jak prezentować alkohol w swojej ofercie; - jesteś marketplace i nie wiesz jak wprowadzać merchantów alkoholowych do portalu i jak prezentować ich ofertę
Umów spotkanie
Nie wiesz jak wdrożyć przepisy o ochronie sygnalistów?
Nasi specjaliści są gotowi, żeby: 1. przygotować procedurę wewnętrzną obsługi zgłoszeń; 2. wdrożyć przepisy o ochronie sygnalistów 3. przeprowadzić szkolenie 4. pełnić funkcję osoby odpowiedzialnej za przyjmowanie i obsługę zgłoszeń
Umów spotkanie
Potrzebujesz term sheet i nie wiesz jak się do tego zabrać?
Stać Cię na profesjonalne wsparcie naszych prawników. Wykorzystamy naszej najlepsze doświadczenie transkacyjne, żeby przygotować term sheet, który będzie dopasowany do Twoich potrzeb i do Twojej transakcji.
Umów spotkanie
SHADOW IT dotyczy Twojej firmy?
Skontaktuj się z nami i odzyskaj kontrolę nad tym, w jaki sposób Twoi pracownicy korzystają z narzędzi AI.
Umów spotkanie
Planujesz ekspansję Twojego biznesu do Polski i potrzebujesz zaufanego partnera?
Skorzystaj z naszego doświadczenia we wprowadzaniu zagranicznych za Polski rynek. Zyskaj sprawdzonego i doświadczonego partnera w rozwoju Twojego biznesu w Polsce
Umów spotkanie
Korzystać z ChatGPT w swojej firmie?
Sprawdź czy robisz to bezpiecznie. Umów się na bezpłatną konsultację z naszymi ekspertami.
Umów spotkanie
potrzebujesz wsparcia w sprawie sądowej przeciwko kontrahentowi?
Skorzystaj z doświadczenia prawników procesowych Sawicki Legal. Pomożemy Ci zaplanować strategię procesową i będziemy reprezentować Cię w sądzie.
Umów spotkanie
Rozważasz przekształcenie JDG w spółkę?
Dowiedz się jak przeprowadzić przekształcenie sprawnie i bezpiecznie. Umówi się na bezpłatną konsultację.
Umów spotkanie
Chcesz się upewnić, że Black Friday w Twoim sklepie będzie legalny i bezpieczny?
Skorzystaj z doświadczenia prawników Sawicki Legal. Umów się na darmowy audyt i nie ryzykuj.
Umów spotkanie
Jak wdrożyć ESOP w Twojej firmie?
Chcesz się dowiedzieć więcej o ESOP? Jak bezpiecznie i efektywnie wdrożyć opcje na udziały dla Twoich pracowników? Umów się na bezpłatną konsultację
Umów spotkanie
Kontrahenci Ci nie płacą?
Sprawdź jak nasz zespół może pomóc Ci odzyskać Twoje pieniądze. Nie pozwól, żeby kontrahenci kredytowali się Twoim kosztem. Umów się na bezpłatną konsultację
Umów spotkanie
Chcesz wiedzieć więcej o holdingu?
Skontaktuj się z nami! Opowiemy CI na przykładach, w jaki sposób wygląda tworzenie holdingu i na co zwracaliśmy uwagę, projektując i tworząc holdingi dla naszych wspolników.
Umów spotkanie
Nie wiesz jak reklamować wyroby medyczne zgodnie z przepisami?
Skontaktuj się z nami. Odpowiemy na Twoje pytania, doradzimy jak reklamować wyroby medyczne zgodnie z nowymi wymogami
Umów spotkanie
Chcesz zabezpieczyć się przed przejmowaniem Twoich specjalistów przez klientów albo konkurencję?
Gwarantuję, że nasi specjaliści zapewnią Ci skuteczną ochronę. Skontaktuj się z nami!
Umów spotkanie
Considering company set up in Poland?
Contact us and get yourself a professional advice that will make your expansion to Poland smooth and fast.
Umów spotkanie
Jak dobrze napisać regulamin konkursowy?
Nie ryzykuj kwestii podatkowych albo ryzyka uznania konkursu za loterię. Umów się na konsultację.
Umów spotkanie
Chcesz wiedzieć jak wdrożyć ustawę o sygnalistach w Twojej firmie?
umów się na bezpłatną konsultację, podczas której odpowiemy na Twoje pytania.
Umów spotkanie
Masz pytania dotyczące prokury?
Skorzystaj z naszego wieloletniego doświadczenia w doradztwie korporacyjnym. Odpowiemy na Twoje pytania i pomożemy wybrać optymalne rozwiązanie.
Umów spotkanie
Potrzebujesz napisać albo sprawdzić umowę o zakazie konkurencji?
Umowa o zakazie konkurencji to jeden z podstawowych dokumentów, z których powinna korzystać każda firma w relacjach z partnerami, pracownikami czy podwykonawcami. Skontaktuj się z nami. Stworzymy umowę o zakazie konkurencji, która realnie zabezpieczy Twoje interesy.
Umów spotkanie
Potrzebujesz wsparcia w rejestracji znaku towarowego?
Skontaktuj się z nami. Nasza rzeczniczka patentowa przeprowadzą Cię przez cały proces rejestracji szybko i bezpiecznie. Uzyskaj ochronę swojego znaku w Polsce, w UE albo na świecie.
Umów spotkanie
Źle podpisana umowa online może być nieważna
Ryzykujesz czy wolisz mieć pewność? Skontaktuj się z nami i sprawdź jak poprawnie podpisywać umowy online
Umów spotkanie
Zastanawiasz się jak legalnie wykorzystać treści stworzone z pomocą AI?
Nie tylko doradzamy w kwestiach prawnych związanych z AI, ale sami korzystamy z narzędzi wykorzystującej sztuczną inteligencję w codziennej działalności kancelarii. Chętnie podzielimy się swoimi doświadczeniami.
Umów spotkanie
Chcesz zarejestrować znak towarowy z dofinansowaniem SME Fund?
skontaktuj się nami! Nasz rzecznik patentowy odpowie na Twoje pytania, wyjaśni w jaki sposób skorzystać z dofinansowania oraz przeprowadzi Cię przez cały proces rejestracji znaku towarowego.
Umów spotkanie
Nie wiesz jak napisać umowę NDA, która zabezpieczy interesy Twojej firmy?
Dlatego zajmiemy się tym za Ciebie. Skontaktuj się z nami i przekonaj się:)
Umów spotkanie
Nie wiesz jak dobrze udzielić licencji albo przenieść prawa autorskie?
Skorzystaj z naszego wieloletniego doświadczenia. Pomożemy Ci przygotować albo wynegocjować korzystną umowę licencyjną albo umowę przenoszącą majątkowe prawa autorskie.
Umów spotkanie
Wiemy, że nie masz czasu ani ochoty zajmować się likwidacją spółki
Dlatego zajmiemy się tym za Ciebie. Skontaktuj się z nami i sprawdź jak bezpiecznie i szybko zlikwidować spółkę zoo.
Umów spotkanie
Nie wiesz jak dostosować się do DSA?
skontaktuj się z naszymi specjalistami. Powiemy Ci co zrobić, żeby być zgodnym z DSA.
Umów spotkanie
Potrzebujesz wsparcia przy checkboxach w swoim sklepie internetowym?
dla nas to piece of cake :) skontaktuj się nami!
Umów spotkanie
chcesz wiedzieć więcej o odpowiedzialności członka zarządu?
skontaktuj się nami! odpowiemy na Twoje pytania, doradzimy jak możesz się zabezpieczyć
Umów spotkanie
Potrzebujesz wsparcia przy tworzeniu regulaminu na Twoją stronę internetową?
Stać Cię na profesjonalne wsparcie naszych prawników. Wykorzystamy nasze najlepsze doświadczenie i stworzymy regulamin dopasowany do twoich potrzeb oraz specyfiki strony.
Umów spotkanie
Nie wiesz jak prawidłowo informować klientów o obniżkach cen?
Przebrnięcie przez wytyczne UOKiK dot. informowania o obniżkach cen to nie lada wyczyn. Nawet dla nas, prawników. Oszczędź swój czas i miej pewność, że działasz zgodnie z przepisami. Skontaktuj się ze mną! Umówienie spotkania zajmie Ci mniej niż 2 minuty! Wspólnie znajdziemy najlepsze rozwiązanie dla Ciebie i Twojego biznesu
Umów spotkanie
Skonsultuj się z ekspertem
Mierzysz się z zagadnieniem, o którym piszemy w tym artykule? Chcesz wiedzieć więcej? Skontaktuj się ze mną! Umówienie spotkania zajmie Ci mniej niż 2 minuty! Wspólnie znajdziemy najlepsze rozwiązanie dla Ciebie i Twojego biznesu
Umów spotkanie

Zobacz także

Wszystkie
E-commerce
Przewodnik

CO ZMIENIA AKT O USŁUGACH CYFROWYCH (DSA)?

Dowiedz się jakie zmiany wprowadza DSA czyli unijny akt o usługach cyfrowych
Agata Podbielska
14 lutego 2024
Wszystkie
Domeny
E-commerce
Przewodnik

Czy każda strona internetowa musi mieć regulamin?

Zastanawialiście się kiedyś, czy każda strona internetowa musi mieć regulamin? Ten artykuł jest odpowiedzią na to pytanie.
Aleksandra Rojek
21 października 2023
Wszystkie
Przewodnik
E-commerce
reklama

Co powinien zawierać Regulamin Konkursowy?

sprawdź jak dobrze napisać regulamin konkursu i uniknąć problemów
Agata Podbielska
30.07.2024
Skontaktuj się z nami

Naszym celem jest zapewnienie klientom lepszej, szybszej, tańszej i przejrzystej obsługi prawnej.

projekt i wykonanie Design Partners
© 2024 Sawicki Legal