Chcesz być jak Google lub Microsoft? To całkiem proste - postaraj się o wdrożenie u siebie ESOP. Między innymi takie spółki przyjęły to rozwiązanie w ramach strategii wynagradzania pracowników.
Czym jest ESOP, co jest w nim atrakcyjnego, na co zwrócić uwagę rozważając jego wdrożenie i czy jest dla Ciebie? Odpowiedzi między innymi na te pytania znajdziesz poniżej.
Employee Stock Option Plan można krótko opisać jako program akcjonariatu pracowniczego. ESOP jest programem opcyjnym, motywacyjnym i szczególną formą nagradzania pracowników, który z założenia:
W zależności od kraju, występującego w nim otoczenia prawnego, a przez to praktyki oraz danego przypadku, programy o takim charakterze bywają nazywane również przykładowo: Employee Stock Ownership Plan, Employee Share Option Plan, czy Employee Stock Purchase Plan (ESPP) .
ESOP bazuje na założeniach wypracowanych w USA i nie został uregulowany w Polsce grupą dedykowanych mu pod takim tytułem przepisów, tak jak ma to miejsce w przypadku na przykład różnego rodzaju umów (o dzieło, pożyczki i innych). Chociaż o tego rodzaju programie motywacyjnym wspomina ustawa PIT w stosunku do spółek akcyjnych, a przepisy Kodeksu spółek handlowych w bardzo subtelny sposób odnoszą się, co prawda nie wprost do programu jako takiego, ale do nabywania akcji przez pracowników.
Dlatego jest to mechanizm plastyczny, który można dostosowywać do danych okoliczności oraz potrzeb i w praktyce poszczególne ESOPy różnią się od siebie w mniejszym lub większym stopniu.
Oznacza to między innymi, że ESOP może obejmować wszystkich pracowników albo tylko ich określoną grupę, ale wcale nie musi dotyczyć wyłącznie pracowników zatrudnionych na podstawie stosunku pracy (umowy o pracę). ESOP może być więc kierowany do osób lub innych podmiotów współpracujących z daną firmą na podstawie prawnej innej niż umowa o pracę. Wyróżnia się na przykład wariant ESOP dedykowany kadrze zarządzającej - Management Stock Option Plan (MSOP).
Wdrożenie ESOP to strategiczna decyzja, która wymaga starannego przygotowania. Planując jego wprowadzenie, warto zwrócić uwagę w szczególności na formy, jakie ESOP może przyjąć, typowe pojęcia i mechanizmy oraz wyzwania i ryzyka z nim związane, a także proces wdrażania.
{{widget31}}
Ponieważ ESOP jest instrumentem elastycznym, w praktyce może on przybrać różną formę. Zazwyczaj wyróżnianymi modelami są:
Zrozumienie podstawowych pojęć i mechanizmów związanych z ESOP jest kluczowe dla skutecznego wdrożenia programu. Dlatego warto zapoznać się z kilkoma terminami, które często pojawiają się w praktyce ESOP:
Jeśli akcjonariat pracowniczy wdrażany jest w formie obejmującej emisję rzeczywistych akcji (udziałów), oznacza to wprowadzenie pracowników do grona współwłaścicieli spółki. Może być to istotne szczególnie w przypadku spółek z ograniczoną odpowiedzialnością ze względu na ich specyfikę, gdzie w praktyce grono wspólników bywa często wąskie i silnie związane ze spółką (np. firmy rodzinne). W tym przypadku ESOP wymaga odpowiedniego nastawienia dotychczasowych właścicieli, którzy muszą być gotowi na związane z tym potencjalne zmiany w procesach decyzyjnych oraz zarządzaniu firmą.
Kolejny aspekt to konieczność dobrego zaplanowania ESOP z punktu widzenia warunków nabywania przez pracowników uprawnień do akcji (udziałów) w spółce, w tym perspektywy czasowej. Warunki te mogą dotyczyć na przykład osiągnięcia określonych wyników finansowych przez spółkę lub KPI przez samych pracowników objętych ESOP. Warunki te powinny być jednak zrównoważone, realistyczne do spełnienia i przejrzyste. Równie ważne jest przyjęcie odpowiedniego horyzontu czasowego, po upływie którego współpracownik nabędzie swoje uprawnienia. Aby w sposób zrównoważony spełnić cel, jakim jest zbudowanie lojalności pracownika, przyjmuje się nabywanie akcji (udziałów) rozłożone w czasie z zastosowaniem wyżej wspomnianych klifów.
Po zaplanowaniu ESOP i w miarę jego realizowania, konieczne będzie zgłaszanie pewnych zmian dot. struktury spółki co najmniej w rejestrze przedsiębiorców KRS. Ich częstotliwość zależeć będzie od specyfiki danego ESOP.
W odpowiedniej formie program ESOP można wdrożyć w zasadzie w każdego rodzaju spółce:
Programy akcjonariatu pracowniczego, mające na celu zwiększenie produktywności i motywacji pracowników, były stosowane w USA już na początku XX wieku przez takie znane nazwiska jak J.C. Penney, czy Procter & Gamble (można więc być nie tylko jak Google i Microsoft, ale również bardziej historyczne marki, o czym przeczytasz więcej tutaj https://www.menke.com/esop-archives/the-origin-and-history-of-the-esop-and-its-future-role-as-a-business-succession-tool/). Dlatego beneficjentem ESOP jest właśnie pracownik.
Z punktu widzenia pracowników to niewątpliwie szczególny, w zasadzie nobilitujący i korzystny sposób wynagradzania. Jest on nadal mało rozpowszechniony, a w klasycznej formie daje możliwość dostępu do fundamentu struktury spółki. Trzeba przy tym tylko pamiętać, że uzyskanie statusu akcjonariusza/wspólnika spółki, to nie tylko prawa, ale też obowiązki.
Patrząc jednak na tego rodzaju programy motywacyjne z punktu widzenia firmy, za beneficjenta tak samo uznać można samą firmę. Biorąc za przykład wskazywany jako pierwszy w historii ESOP, powstał on jako wehikuł służący zapewnieniu odpowiedniej sukcesji w firmie - sposób na jej przekazanie swoim pracownikom, co dotychczasowi właściciele uznali za naturalne i kluczowe dla utrzymania działalności na oczekiwanym poziomie po ich odejściu na emeryturę. Punktem wyjścia była więc perspektywa i interes właścicieli firmy.
Czy wprowadzenie programu motywacyjnego tego rodzaju jest dla Ciebie? Czy tego chcesz, potrzebujesz, czy taką formułę czujesz i czy Twoja organizacja jest na to gotowa? Szukając odpowiedzi na te pytania warto skonsultować się z prawnikiem i doradcą podatkowym mając na względzie, że ESOP: