1 stycznia 2023 r. weszły w życie obowiązki wynikające z dyrektywy OMNIBUS w celu ochrony konsumenta. Z nowych przepisów wynika, że przedsiębiorcy w każdym przypadku informowania o obniżkach cen towarów i usług, oprócz aktualnej ceny muszą podać najniższą cenę obowiązującą w okresie 30 dni poprzedzających wprowadzenie promocji. Od wejścia w życie tego obowiązku odnotowano liczne trudności z jego stosowaniem, wskutek czego powstały obszerne wyjaśnienia, które przygotował Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (Prezes UOKiK) i Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Niniejszy artykuł ma na celu przybliżenie zasad prawidłowego obniżenia ceny.
Gdy przedsiębiorca sprzedaje produkty lub usługi w obniżonej cenie i jednocześnie informuje o tej obniżce, ma obowiązek podać w bezpośrednim sąsiedztwie aktualnej ceny również informację o najniższej cenie produktu lub usługi w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki.
Informowaniem o obniżeniu ceny są wszystkie sposoby prezentowania oferty mogące sugerować możliwość zakupu po niższej cenie.
Obowiązek dotyczy prezentowania obniżek we wszelkich miejscach sprzedaży (np. w sklepach stacjonarnych, sklepach internetowych), świadczenia usług, reklamy (w tym przez influencerów).
Cena odniesienia dla obliczania korzyści wynikających z obniżki cen to najniższa cena z 30 dni przed wprowadzeniem obniżki.
Informowanie o najniższej cenie z 30 dni przed wprowadzeniem obniżki musi być prezentowane obok aktualnej ceny w sposób dobrze widoczny, jednoznaczny i umożliwiający porównanie cen.
Odmienne zasady obowiązują w przypadku towarów szybko psujących się lub z krótkim terminem przydatności, towarów lub usług oferowanych w okresie krótszym niż 30 dni, towarów niepełnowartościowych i pod koniec terminu przydatności, ostatnich sztuk towaru pełnowartościowego.
Obowiązek dotyczy wszystkich przedsiębiorców zachęcających do zakupu obniżką ceny.
Za naruszenie tego obowiązku grozi kara w wysokości do 10 % obrotu firmy i 2.000.000,00 zł.
Samo obniżenie ceny przez przedsiębiorcę, bez zwracania na to uwagi konsumentów, nie nakłada na niego obowiązku informacyjnego w zakresie najniższej ceny obowiązującej w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki. Obowiązek ten nakłada dopiero zakomunikowanie o obniżce, przez co należy rozumieć wszystkie sposoby prezentowania oferty mogące sugerować możliwość zakupu po cenie niższej niż wcześniej.
Prezes UOKiK w swoich wyjaśnieniach wskazał na istotne elementy, które warunkują uznanie danej komunikacji za takie informowanie:
Informacje o obniżce i najniższej cenie z 30 dni przed obniżką powinny być prezentowane z uwzględnieniem poniższych zasad:
Okres odniesienia dla obliczenia najniższej ceny z 30 dni przed obniżką obejmuje 30 dni kalendarzowych następujących ciągiem po sobie. Ostatnim dniem tego okresu jest dzień poprzedzający dzień, w którym po raz pierwszy można było kupić towar lub usługę w cenie obniżonej. Termin ten jest stały i nie ulega zmianie jeżeli promocja nie ulega zmianom, nawet jeżeli jest dłuższa niż 30 dni.
Dla ustalenia okresu odniesienia nie ma znaczenia, czy w tym terminie towar był dostępny, kiedy nastąpiło poinformowanie o obniżce lub przygotowanie materiałów marketingowych, ani do kogo promocja była skierowana (np. wyłącznie do kobiet z uwagi na dzień kobiet, posiadaczy karty lojalnościowej).
Przedsiębiorcy muszą ustalić cenę odniesienia, którą jest najniższa cena z 30 dni przed wprowadzeniem obniżki. Przedsiębiorcy ustalając cenę odniesienia nie powinni brać pod uwagę czy ktokolwiek dokonał zakupu, przez jaki czas ta cena obowiązywała, do kogo była adresowana (np. tylko do kobiet, tylko do członków programu lojalnościowego). Względem podanej najniższej ceny towaru lub usługi należy liczyć korzyści wynikające z obniżki (np. -20%), jeśli przedsiębiorca o nich informuje.
W przypadku:
{{widget1}}
Obowiązek dotyczy wszystkich przedsiębiorców, którzy promują oferowane towary lub usługi poprzez pokazanie, czy zasugerowanie obniżki w miejscach sprzedaży (np. sklepach stacjonarnych, sklepach internetowych), świadczenia usług i reklamy (w tym przez influencerów).
Obowiązek nie ma zastosowania w obrocie między osobami fizycznymi, z których żadna nie jest przedsiębiorcą.
Jeśli platforma handlowa lub porównywarka cenowa zdecydują się udostępnić sprzedawcom narzędzia do prezentowania obniżek cen, to są zobowiązane zapewnić, aby odpowiednio i poprawnie została uwidoczniona najniższa cena z 30 dni przed obniżką. Przepis nie będzie miał zastosowania, jeżeli sprzedawca informuje o obniżce np. w opisie oferty.
Za naruszenie obowiązku informowania o obniżce ceny po 1 stycznia 2023 r. Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej może nałożyć na przedsiębiorcę karę w wysokości do 20.000,00 zł, a gdyby nastąpiło to trzykrotnie w ciągu roku od pierwszego naruszenia, kara może wynieść 40.000,00 zł.
W przypadku stwierdzenia naruszenia zbiorowych interesów konsumentów, Prezes UOKiK może nałożyć karę w wysokości do 10 % obrotu odnotowanego w roku obrotowym poprzedzającym nałożenie kary i do 2.000.000,00 zł na osobę zarządzającą.