E-commerce
Przewodnik

Informowanie o obniżkach cen

Aleksandra Rojek
17 lipca 2023

1 stycznia 2023 r. weszły w życie obowiązki wynikające z dyrektywy OMNIBUS w celu ochrony konsumenta. Z nowych przepisów wynika, że przedsiębiorcy w każdym przypadku informowania o obniżkach cen towarów i usług, oprócz aktualnej ceny muszą podać najniższą cenę obowiązującą w okresie 30 dni poprzedzających wprowadzenie promocji. Od wejścia w życie tego obowiązku odnotowano liczne trudności z jego stosowaniem, wskutek czego powstały obszerne wyjaśnienia, które przygotował Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (Prezes UOKiK) i Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Niniejszy artykuł ma na celu przybliżenie zasad prawidłowego obniżenia ceny.

O czym przeczytasz w tym artykule?

  1. Informowanie o obniżkach cen w pigułce.
  2. Czym jest informowanie o obniżeniu ceny?
  3. W jaki sposób należy informować o obniżeniu ceny?
  4. Ogólne zasady informowania o niższych cenach towarów i usług.
  5. Okres odniesienia przy informacji o obniżonej cenie.
  6. Cena odniesienia przy informacji o obniżonej cenie.
  7. Wyjątki przy informowaniu o najniższej cenie obowiązującej przed wprowadzeniem obniżki.
  8. Kogo dotyczy obowiązek informowania o najniższej cenie z 30 dni przed wprowadzeniem obniżki?
  9. Jakie są sankcje za nieprawidłowe informowanie o promocjach?
Zdjęcie dodane przez Karolina Grabowska: https://www.pexels.com/pl-pl/zdjecie/reka-laptop-internet-klawiatura-5632397/

Informowanie o obniżkach cen w pigułce.

Gdy przedsiębiorca sprzedaje produkty lub usługi w obniżonej cenie i jednocześnie informuje o tej obniżce, ma obowiązek podać w bezpośrednim sąsiedztwie aktualnej ceny również informację o najniższej cenie produktu lub usługi w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki.

Informowaniem o obniżeniu ceny są wszystkie sposoby prezentowania oferty mogące sugerować możliwość zakupu po niższej cenie.

Obowiązek dotyczy prezentowania obniżek we wszelkich miejscach sprzedaży (np. w sklepach stacjonarnych, sklepach internetowych), świadczenia usług, reklamy (w tym przez influencerów).

Cena odniesienia dla obliczania korzyści wynikających z obniżki cen to najniższa cena z 30 dni przed wprowadzeniem obniżki.

Informowanie o najniższej cenie z 30 dni przed wprowadzeniem obniżki musi być prezentowane obok aktualnej ceny w sposób dobrze widoczny, jednoznaczny i umożliwiający porównanie cen.

Odmienne zasady obowiązują w przypadku towarów szybko psujących się lub z krótkim terminem przydatności, towarów lub usług oferowanych w okresie krótszym niż 30 dni, towarów niepełnowartościowych i pod koniec terminu przydatności, ostatnich sztuk towaru pełnowartościowego.

Obowiązek dotyczy wszystkich przedsiębiorców zachęcających do zakupu obniżką ceny.

Za naruszenie tego obowiązku grozi kara w wysokości do 10 % obrotu firmy i 2.000.000,00 zł.

Czym jest informowanie o obniżce ceny?

Samo obniżenie ceny przez przedsiębiorcę, bez zwracania na to uwagi konsumentów, nie nakłada na niego obowiązku informacyjnego w zakresie najniższej ceny obowiązującej w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki. Obowiązek ten nakłada dopiero zakomunikowanie o obniżce, przez co należy rozumieć wszystkie sposoby prezentowania oferty mogące sugerować możliwość zakupu po cenie niższej niż wcześniej.

Prezes UOKiK w swoich wyjaśnieniach wskazał na istotne elementy, które warunkują uznanie danej komunikacji za takie informowanie:

  • posługiwanie się sformułowaniami typu: „okazja”, „promocja”, „wyprzedaż”, „zaoszczędź”, „taniej/korzystniej o…”, „Black Friday”,
  • prezentowanie znaku % (obniżka procentowa), w szczególności z konkretną liczbą i znakiem „-”, np. -20%,
  • przekreślenie ceny,
  • używanie szczególnej kolorystyki, zwłaszcza rzucającej się w oczy,
  • porównywanie cen - zestawienie ceny wyższej z niższą,
  • rabaty wynikające z kodu promocyjnego dotyczące konkretnych produktów lub ich grup,
  • rabaty dla uczestników programów lojalnościowych (subskrybentów newslettera itp.) dotyczące konkretnych produktów lub ich grup.

Jak informować o obniżeniu ceny towaru lub usługi?

Ogólne zasady informowania o niższych cenach towarów i usług

Informacje o obniżce i najniższej cenie z 30 dni przed obniżką powinny być prezentowane z uwzględnieniem poniższych zasad:

  • Przedsiębiorca przy informacji o obniżonej cenie uwidacznia sformułowanie „najniższa cena z 30 dni przed obniżką” (samo przekreślenie ceny jest niewystarczające). Gdy miejsce na opis jest ograniczone ze względów technicznych dopuszcza się skrócenie sformułowania do „najniższa cena”, jednak pełne wyjaśnienie powinno być łatwo dostępne, np. na karcie produktu, w tooltipie (dymku).
  • Wskazanie najniższej ceny w okresie 30 dni przed wprowadzeniem promocji musi być jasne i czytelne. Niedopuszczalne jest np. stosowanie mniejszej czcionki, stosowanie niejednoznacznych określeń typu: „cena referencyjna”, „cena omnibus”, „było”.
  • Liczba prezentowanych cen nie powinna przekraczać dwóch lub trzech (aktualna cena sprzedaży, najniższa cena z 30 dni przed obniżką, ewentualnie cena regularna).
  • Ewentualne korzyści dla konsumenta przy skorzystaniu z obniżki cen należy obliczać od najniższej ceny w okresie 30 dni poprzedzających promocję (cena odniesienia), a nie ceny regularnej, np. „oszczędzasz 40 zł” czy „-25%”. Nieprawidłowe będzie również podawanie kilku „najniższych cen”.
  • Najniższa cena towaru lub usługi z 30 dni przed obniżką musi być prezentowana w najbliższym sąsiedztwie obniżonej ceny sprzedaży (np. obok, pod, nad).
  • Dopuszczalne jest wyróżnienie aktualnej ceny sprzedaży (większa czcionka, wytłuszczenie, inny kolor), o ile dysproporcja nie jest znaczna. Istotna jest czytelność całego komunikatu.
  • Najniższa cena z 30 dni przed obniżką nie może być ukryta (np. napisana niewidoczną czcionką, widoczna dopiero po przewinięciu strony czy oznaczona gwiazdką, której wyjaśnienia konsument musi szukać).
  • Przedsiębiorcy w komunikacji muszą być konsekwentni, np. w stosowanej kolejności, kolorystyce oznaczeń.
  • Jeżeli promocja obowiązuje dłużej niż 30 dni przedsiębiorca powinien podać daty jej obowiązywania. Długotrwałe promocje mogą wprowadzać konsumentów w błąd co do rzeczywistej możliwości uzyskania korzyści z zakupu. Podobnie mogą zostać uznane obniżki cen, których nazwa niezgodnie z rzeczywistością sugeruje krótki czas ich obowiązywania (np. „okazje walentynkowe”), a także promocje krótkotrwałe (np. nocą) zmierzające do wywołania wrażenia, że towar w korzystnej cenie jest dostępny wyłącznie przez chwilę.

Okres odniesienia przy najniższej cenie w okresie 30 dni przed promocją.

Okres odniesienia dla obliczenia najniższej ceny z 30 dni przed obniżką obejmuje 30 dni kalendarzowych następujących ciągiem po sobie. Ostatnim dniem tego okresu jest dzień poprzedzający dzień, w którym po raz pierwszy można było kupić towar lub usługę w cenie obniżonej. Termin ten jest stały i nie ulega zmianie jeżeli promocja nie ulega zmianom, nawet jeżeli jest dłuższa niż 30 dni.

Dla ustalenia okresu odniesienia nie ma znaczenia, czy w tym terminie towar był dostępny, kiedy nastąpiło poinformowanie o obniżce lub przygotowanie materiałów marketingowych, ani do kogo promocja była skierowana (np. wyłącznie do kobiet z uwagi na dzień kobiet, posiadaczy karty lojalnościowej).

Ustalenie ceny odniesienia przy informacji o obniżonej cenie.

Przedsiębiorcy muszą ustalić cenę odniesienia, którą jest najniższa cena z 30 dni przed wprowadzeniem obniżki. Przedsiębiorcy ustalając cenę odniesienia nie powinni brać pod uwagę czy ktokolwiek dokonał zakupu, przez jaki czas ta cena obowiązywała, do kogo była adresowana (np. tylko do kobiet, tylko do członków programu lojalnościowego). Względem podanej najniższej ceny towaru lub usługi należy liczyć korzyści wynikające z obniżki (np. -20%), jeśli przedsiębiorca o nich informuje.

Wyjątki przy informowaniu o najniższej cenie obowiązującej przed wprowadzeniem obniżki.

W przypadku:

  • informowania o obniżkach cen produktów szybko psujących się lub z krótkim terminem przydatności podaje się informację o cenie sprzed pierwszego zastosowania obniżki, a nie najniższej ceny z 30 dni przed obniżką,
  • towarów lub usług oferowanych w okresie krótszym niż 30 dni, obok informacji o obniżce ceny należy podać informację o najniższej cenie tego towaru lub usługi, która obowiązywała w okresie od dnia rozpoczęcia oferowania towaru lub usługi do dnia wprowadzenia obniżki,
  • towaru niepełnowartościowego i pod koniec terminu przydatności nie ma obowiązku informowania o najniższej cenie tego towaru z 30 dni przed obniżką,
  • ostatnich sztuk towaru pełnowartościowego nie ma obowiązku informowania o najniższej cenie z 30 dni przed obniżką.

{{widget1}}

Kogo dotyczą nowe zasady informowania o obniżkach cen?

Obowiązek dotyczy wszystkich przedsiębiorców, którzy promują oferowane towary lub usługi poprzez pokazanie, czy zasugerowanie obniżki w miejscach sprzedaży (np. sklepach stacjonarnych, sklepach internetowych), świadczenia usług i reklamy (w tym przez influencerów).

Obowiązek nie ma zastosowania w obrocie między osobami fizycznymi, z których żadna nie jest przedsiębiorcą.

Jeśli platforma handlowa lub porównywarka cenowa zdecydują się udostępnić sprzedawcom narzędzia do prezentowania obniżek cen, to są zobowiązane zapewnić, aby odpowiednio i poprawnie została uwidoczniona najniższa cena z 30 dni przed obniżką. Przepis nie będzie miał zastosowania, jeżeli sprzedawca informuje o obniżce np. w opisie oferty.

Sankcje za nieprawidłowe informowanie o obniżkach cen

Za naruszenie obowiązku informowania o obniżce ceny po 1 stycznia 2023 r. Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej może nałożyć na przedsiębiorcę karę w wysokości do 20.000,00 zł, a gdyby nastąpiło to trzykrotnie w ciągu roku od pierwszego naruszenia, kara może wynieść 40.000,00 zł.

W przypadku stwierdzenia naruszenia zbiorowych interesów konsumentów, Prezes UOKiK może nałożyć karę w wysokości do 10 % obrotu odnotowanego w roku obrotowym poprzedzającym nałożenie kary i do 2.000.000,00 zł na osobę zarządzającą.

Zadbamy o prawa autorskie w Twojej umowie reklamowej
Jesteś agencją reklamową? Zawierasz umowę z agencją? Zabezpiecz prawidłowo sposób korzystania z kreacji reklamowych które powstaną w ramach umowy.
Umów spotkanie
Potrzebujesz wsparcia przy tworzeniu regulaminu SaaS?
Skontaktuj się z nami. odpowiemy na Twoje pytania i zaproponujemy wsparcie.
Umów spotkanie
Kontrahenci nie płacą Twoich faktur?
Wiemy, że w biznesie czas to pieniądz. My też nie lubimy jak kontrahenci próbują się nami kredytować. Sprawdź jak możemy Ci pomóc szybko odzyskać pieniądze.
Umów spotkanie
Zastanawiasz się, czy narzędzia AI, z których korzystasz w firmie są bezpieczne?
Skontaktuj się z nami. odpowiemy na Twoje pytania albo zaproponujemy szkolenie z bezpieczeństwa korzystania z AI
Umów spotkanie
chcesz reklamować alkohol w Internecie ale nie wiesz jak?
skontaktuj się nami! odpowiemy na Twoje pytania, m.in. - jeżeli jesteś agencją digital i chcesz reklamować markę alkoholową w SoMe: - jesteś e-commerce i nie wiesz jak prezentować alkohol w swojej ofercie; - jesteś marketplace i nie wiesz jak wprowadzać merchantów alkoholowych do portalu i jak prezentować ich ofertę
Umów spotkanie
Nie wiesz jak wdrożyć przepisy o ochronie sygnalistów?
Nasi specjaliści są gotowi, żeby: 1. przygotować procedurę wewnętrzną obsługi zgłoszeń; 2. wdrożyć przepisy o ochronie sygnalistów 3. przeprowadzić szkolenie 4. pełnić funkcję osoby odpowiedzialnej za przyjmowanie i obsługę zgłoszeń
Umów spotkanie
Potrzebujesz term sheet i nie wiesz jak się do tego zabrać?
Stać Cię na profesjonalne wsparcie naszych prawników. Wykorzystamy naszej najlepsze doświadczenie transkacyjne, żeby przygotować term sheet, który będzie dopasowany do Twoich potrzeb i do Twojej transakcji.
Umów spotkanie
SHADOW IT dotyczy Twojej firmy?
Skontaktuj się z nami i odzyskaj kontrolę nad tym, w jaki sposób Twoi pracownicy korzystają z narzędzi AI.
Umów spotkanie
Planujesz ekspansję Twojego biznesu do Polski i potrzebujesz zaufanego partnera?
Skorzystaj z naszego doświadczenia we wprowadzaniu zagranicznych za Polski rynek. Zyskaj sprawdzonego i doświadczonego partnera w rozwoju Twojego biznesu w Polsce
Umów spotkanie
Korzystać z ChatGPT w swojej firmie?
Sprawdź czy robisz to bezpiecznie. Umów się na bezpłatną konsultację z naszymi ekspertami.
Umów spotkanie
potrzebujesz wsparcia w sprawie sądowej przeciwko kontrahentowi?
Skorzystaj z doświadczenia prawników procesowych Sawicki Legal. Pomożemy Ci zaplanować strategię procesową i będziemy reprezentować Cię w sądzie.
Umów spotkanie
Rozważasz przekształcenie JDG w spółkę?
Dowiedz się jak przeprowadzić przekształcenie sprawnie i bezpiecznie. Umówi się na bezpłatną konsultację.
Umów spotkanie
Chcesz się upewnić, że Black Friday w Twoim sklepie będzie legalny i bezpieczny?
Skorzystaj z doświadczenia prawników Sawicki Legal. Umów się na darmowy audyt i nie ryzykuj.
Umów spotkanie
Jak wdrożyć ESOP w Twojej firmie?
Chcesz się dowiedzieć więcej o ESOP? Jak bezpiecznie i efektywnie wdrożyć opcje na udziały dla Twoich pracowników? Umów się na bezpłatną konsultację
Umów spotkanie
Kontrahenci Ci nie płacą?
Sprawdź jak nasz zespół może pomóc Ci odzyskać Twoje pieniądze. Nie pozwól, żeby kontrahenci kredytowali się Twoim kosztem. Umów się na bezpłatną konsultację
Umów spotkanie
Chcesz wiedzieć więcej o holdingu?
Skontaktuj się z nami! Opowiemy CI na przykładach, w jaki sposób wygląda tworzenie holdingu i na co zwracaliśmy uwagę, projektując i tworząc holdingi dla naszych wspolników.
Umów spotkanie
Nie wiesz jak reklamować wyroby medyczne zgodnie z przepisami?
Skontaktuj się z nami. Odpowiemy na Twoje pytania, doradzimy jak reklamować wyroby medyczne zgodnie z nowymi wymogami
Umów spotkanie
Chcesz zabezpieczyć się przed przejmowaniem Twoich specjalistów przez klientów albo konkurencję?
Gwarantuję, że nasi specjaliści zapewnią Ci skuteczną ochronę. Skontaktuj się z nami!
Umów spotkanie
Considering company set up in Poland?
Contact us and get yourself a professional advice that will make your expansion to Poland smooth and fast.
Umów spotkanie
Jak dobrze napisać regulamin konkursowy?
Nie ryzykuj kwestii podatkowych albo ryzyka uznania konkursu za loterię. Umów się na konsultację.
Umów spotkanie
Chcesz wiedzieć jak wdrożyć ustawę o sygnalistach w Twojej firmie?
umów się na bezpłatną konsultację, podczas której odpowiemy na Twoje pytania.
Umów spotkanie
Masz pytania dotyczące prokury?
Skorzystaj z naszego wieloletniego doświadczenia w doradztwie korporacyjnym. Odpowiemy na Twoje pytania i pomożemy wybrać optymalne rozwiązanie.
Umów spotkanie
Potrzebujesz napisać albo sprawdzić umowę o zakazie konkurencji?
Umowa o zakazie konkurencji to jeden z podstawowych dokumentów, z których powinna korzystać każda firma w relacjach z partnerami, pracownikami czy podwykonawcami. Skontaktuj się z nami. Stworzymy umowę o zakazie konkurencji, która realnie zabezpieczy Twoje interesy.
Umów spotkanie
Potrzebujesz wsparcia w rejestracji znaku towarowego?
Skontaktuj się z nami. Nasza rzeczniczka patentowa przeprowadzą Cię przez cały proces rejestracji szybko i bezpiecznie. Uzyskaj ochronę swojego znaku w Polsce, w UE albo na świecie.
Umów spotkanie
Źle podpisana umowa online może być nieważna
Ryzykujesz czy wolisz mieć pewność? Skontaktuj się z nami i sprawdź jak poprawnie podpisywać umowy online
Umów spotkanie
Zastanawiasz się jak legalnie wykorzystać treści stworzone z pomocą AI?
Nie tylko doradzamy w kwestiach prawnych związanych z AI, ale sami korzystamy z narzędzi wykorzystującej sztuczną inteligencję w codziennej działalności kancelarii. Chętnie podzielimy się swoimi doświadczeniami.
Umów spotkanie
Chcesz zarejestrować znak towarowy z dofinansowaniem SME Fund?
skontaktuj się nami! Nasz rzecznik patentowy odpowie na Twoje pytania, wyjaśni w jaki sposób skorzystać z dofinansowania oraz przeprowadzi Cię przez cały proces rejestracji znaku towarowego.
Umów spotkanie
Nie wiesz jak napisać umowę NDA, która zabezpieczy interesy Twojej firmy?
Dlatego zajmiemy się tym za Ciebie. Skontaktuj się z nami i przekonaj się:)
Umów spotkanie
Nie wiesz jak dobrze udzielić licencji albo przenieść prawa autorskie?
Skorzystaj z naszego wieloletniego doświadczenia. Pomożemy Ci przygotować albo wynegocjować korzystną umowę licencyjną albo umowę przenoszącą majątkowe prawa autorskie.
Umów spotkanie
Wiemy, że nie masz czasu ani ochoty zajmować się likwidacją spółki
Dlatego zajmiemy się tym za Ciebie. Skontaktuj się z nami i sprawdź jak bezpiecznie i szybko zlikwidować spółkę zoo.
Umów spotkanie
Nie wiesz jak dostosować się do DSA?
skontaktuj się z naszymi specjalistami. Powiemy Ci co zrobić, żeby być zgodnym z DSA.
Umów spotkanie
Potrzebujesz wsparcia przy checkboxach w swoim sklepie internetowym?
dla nas to piece of cake :) skontaktuj się nami!
Umów spotkanie
chcesz wiedzieć więcej o odpowiedzialności członka zarządu?
skontaktuj się nami! odpowiemy na Twoje pytania, doradzimy jak możesz się zabezpieczyć
Umów spotkanie
Potrzebujesz wsparcia przy tworzeniu regulaminu na Twoją stronę internetową?
Stać Cię na profesjonalne wsparcie naszych prawników. Wykorzystamy nasze najlepsze doświadczenie i stworzymy regulamin dopasowany do twoich potrzeb oraz specyfiki strony.
Umów spotkanie
Nie wiesz jak prawidłowo informować klientów o obniżkach cen?
Przebrnięcie przez wytyczne UOKiK dot. informowania o obniżkach cen to nie lada wyczyn. Nawet dla nas, prawników. Oszczędź swój czas i miej pewność, że działasz zgodnie z przepisami. Skontaktuj się ze mną! Umówienie spotkania zajmie Ci mniej niż 2 minuty! Wspólnie znajdziemy najlepsze rozwiązanie dla Ciebie i Twojego biznesu
Umów spotkanie
Skonsultuj się z ekspertem
Mierzysz się z zagadnieniem, o którym piszemy w tym artykule? Chcesz wiedzieć więcej? Skontaktuj się ze mną! Umówienie spotkania zajmie Ci mniej niż 2 minuty! Wspólnie znajdziemy najlepsze rozwiązanie dla Ciebie i Twojego biznesu
Umów spotkanie

Zobacz także

Wszystkie
E-commerce
Przewodnik

CO ZMIENIA AKT O USŁUGACH CYFROWYCH (DSA)?

Dowiedz się jakie zmiany wprowadza DSA czyli unijny akt o usługach cyfrowych
Agata Podbielska
14 lutego 2024
Wszystkie
Domeny
E-commerce
Przewodnik

Czy każda strona internetowa musi mieć regulamin?

Zastanawialiście się kiedyś, czy każda strona internetowa musi mieć regulamin? Ten artykuł jest odpowiedzią na to pytanie.
Aleksandra Rojek
21 października 2023
Wszystkie
Przewodnik
E-commerce
reklama

Co powinien zawierać Regulamin Konkursowy?

sprawdź jak dobrze napisać regulamin konkursu i uniknąć problemów
Agata Podbielska
30.07.2024
Skontaktuj się z nami

Naszym celem jest zapewnienie klientom lepszej, szybszej, tańszej i przejrzystej obsługi prawnej.

projekt i wykonanie Design Partners
© 2024 Sawicki Legal