Przewodnik
reklama
E-commerce

Reklama porównawcza zgodna z prawem

Aleksandra Rojek
02.04.2025

Reklama odgrywa kluczową rolę w działalności gospodarczej, będąc jednym z głównych narzędzi przyciągania klientów i budowania przewagi konkurencyjnej. W szczególności, reklama porównawcza, która zestawia oferowane produkty lub usługi z ofertą konkurencji, może stanowić skuteczny sposób na wyróżnienie się na rynku. Niemniej jednak, takie działania muszą być zgodne z przepisami prawa, aby uniknąć odpowiedzialności prawnej. W tym artykule przyjrzymy się, jakich zasady należy przestrzegać, aby reklama porównawcza była zgodna z prawem.

Czym jest reklama porównawcza?

Reklamą jest każda wypowiedź mająca na celu stymulowanie zbytu towarów lub usług. W związku z tym, wszelkie działania rynkowe, które pozytywnie oceniają własne lub cudze towary (usługi) albo w jakikolwiek sposób odnoszą się do oferty lub osoby konkurenta, o ile nie mają charakteru reklamy, nie podlegają regulacjom dotyczącym reklamy porównawczej.

Reklama porównawcza to reklama umożliwiająca bezpośrednio lub pośrednio rozpoznanie konkurenta albo towarów lub usług oferowanych przez konkurenta.

Reklama bezpośrednio wskazuje na konkurenta, jego towary czy usługi, jeżeli wprost zawiera jakiekolwiek oznaczenie odróżniające, używane przez konkurenta w obrocie gospodarczym. Pośrednia reklama porównawcza nie zawiera wskazanych oznaczeń wyróżniających, ale mimo tego umożliwia identyfikację osoby konkurenta, jego towarów lub usług w inny sposób.

Co więcej, reklama ma porównawczy charakter jedynie wówczas, kiedy pomiędzy reklamującym się i wskazanym w reklamie przedsiębiorcą zachodzi stosunek konkurencji. Aby ustalić, czy zachodzi stosunek konkurencji, należy wziąć pod uwagę całość oferowanych towarów i usług przez przedsiębiorców, a nie tylko tych, które są przedmiotem reklamy.

Podstawy prawne reklamy porównawczej

Kluczowe akty prawne dotyczące reklamy to ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji oraz dyrektywa 2006/114/WE Parlamentu Europejskiego i Rady dotycząca reklamy wprowadzającej w błąd i reklamy porównawczej.

Zgodnie z tymi aktami, każda reklama, która jest sprzeczna z przepisami prawa lub sprzeczna z dobrymi obyczajami, a także wprowadza konsumentów w błąd lub zagraża interesom innych przedsiębiorców, może być uznana za czyn nieuczciwej konkurencji.

Przesłanki, które musi spełniać legalna reklama porównawcza

Reklama porównawcza stanowi czyn nieuczciwej konkurencji, jeżeli jest sprzeczna z dobrymi obyczajami. Reklama nie jest uznawana za sprzeczną z dobrymi obyczajami, m.in. jeżeli spełnia wszystkie poniższe warunki:

1. Wymóg prawdziwości reklamy

Reklama porównawcza nie może wprowadzać w błąd, zatem nie może wywoływać w umyśle przeciętnego konsumenta wyobrażenia niezgodnego z rzeczywistym stanem rzeczy. Reklama wprowadza w błąd jeżeli zachodzą łącznie dwie przesłanki, tj. reklama wywołuje niebezpieczeństwo wprowadzenia przeciętnego odbiorcy w błąd oraz może wpływać w ten sposób na zachowanie rynkowe takiego odbiorcy.

Przykład niespełnienia tego wymogu: porównanie cen obowiązujących u konkurentów w różnych okresach.

2. Wymóg rzetelności i obiektywizmu porównania

Reklama musi w sposób rzetelny i dający się zweryfikować na podstawie obiektywnych kryteriów porównywać towary zaspokajające te same potrzeby lub przeznaczone do tego samego celu.  Co więcej, powinna obiektywnie porównywać jedną lub kilka istotnych, charakterystycznych, sprawdzalnych i typowych cech tych towarów, do których może należeć także cena. Jeżeli porównywana jest cena, należy wskazać datę, do której odnosi się ta cena.

Powyższe kryterium zasadniczo wyklucza możliwość odwoływania się do ocen wartościujących, chyba że takie oceny są wyjątkowo oparte na faktach. Wymagania te odnoszą się do wszystkich aspektów reklamy, począwszy od wyboru towaru, z którym porównuje się reklamowany produkt, aż po sposób prezentacji wyników tego porównania.

Przykład niespełnienia tego wymogu: porównanie skuteczności działania środków czystości na nierówno zabrudzonych powierzchniach.

{{widget37}}

3. Wymóg istotnego charakteru kryterium porównania

Celem jest unikanie wprowadzania odbiorcy w błąd poprzez podkreślanie mniej istotnych właściwości produktu. W związku z tym, dozwolone jest porównywanie tylko tych cech, które są charakterystyczne, weryfikowalne, typowe i istotne z punktu widzenia odbiorcy reklamy.

Przykład niespełnienia tego wymogu: porównanie komputera nurkowego z zegarkiem biżuteryjnym.

4. Zakaz konfuzyjnego charakteru porównania reklamowego

Reklama porównawcza nie może powodować na rynku pomyłek w rozróżnieniu między reklamującym a jego konkurentem, ani między ich towarami albo usługami, znakami towarowymi, oznaczeniami przedsiębiorstwa lub innymi oznaczeniami odróżniającymi.

Innymi słowy, reklama porównawcza nie może prowadzić do wątpliwości konsumentów w zakresie identyfikacji tożsamości konkurentów lub ich produktów (usług).

Przykład niespełnienia tego wymogu: posługiwanie się na tyle zbliżonymi znakami towarowymi, że dla przeciętnego odbiorcy nie jest możliwe stwierdzenie, czyje produkty są reklamowane i porównywane.

5. Zakaz oczerniania w reklamie porównawczej

Reklama porównawcza nie dyskredytuje towarów, usług, działalności, znaków towarowych, oznaczeń przedsiębiorstwa lub innych oznaczeń odróżniających, a także okoliczności dotyczących konkurenta.

Reklama nie może być obraźliwa ani ironiczna w stosunku do konkurentów. Nie może również wprowadzać nadmiernie negatywnych emocji związanych z ich produktami lub usługami.

Celem przedstawionego wymogu jest zakazanie działań, które nie są naturalną konsekwencją podkreślenia wyższości lub równorzędności oferty rynkowej.

Przykład niespełniający tego wymogu: reklama porównująca obuwie dwóch marek, zawierająca krytyczne uwagi dot. preferencji politycznych ich właścicieli.

6. Zakaz nieuczciwego wykorzystania renomy oznaczeń konkurenta

Reklama porównawcza nie może wykorzystywać w sposób nieuczciwy renomy znaku towarowego, oznaczenia przedsiębiorstwa lub innego oznaczenia odróżniającego konkurenta ani też chronionego oznaczenia geograficznego lub chronionej nazwy pochodzenia produktów konkurencyjnych

Prawo dopuszcza użycie oznaczenia konkurenta, w tym jego znaku towarowego, w reklamie porównawczej. Ważne, aby było to zrobione wyłącznie w celu wskazania, do kogo lub czego porównujemy naszą usługę, produkt lub markę, co pozwala na obiektywne ich rozróżnienie. Jeżeli reklama porównawcza, w której wykorzystano renomowane oznaczenie konkurenta, nie spełnia tego celu, można uznać, że celem użycia było jedynie wykorzystanie renomy konkurenta.

Przykład niespełniający tego wymogu: start-up kosmetyczny, niepowiązany z renomowaną marką Lancôme, używa logo tej marki w reklamie, aby wywołać wrażenie powiązań obu marek i skorzystać z renomy marki Lancôme.

7. Zakaz przedstawiania towaru jako imitacji lub naśladownictwa towaru

Reklamujący się narusza tę przesłankę, kiedy w rozpowszechnianej reklamie prezentuje reklamowany towar lub usługę jako imitację lub naśladownictwo. Dla zastosowania komentowanego przepisu nie ma natomiast jakiegokolwiek znaczenia, czy reklamowany produkt jest w rzeczywistości imitacją lub naśladownictwem produktu konkurenta.

Przykład niespełniający tego wymogu: reklama marki XXX przedstawia telefon jako "tańszą wersję popularnego modelu ZZZ marki YYY", sugerując, że jest on imitacją produktu konkurenta.

Wymogi dotyczące porównawczej reklamy z ofertą specjalną

Oferta specjalna powinna jasno i jednoznacznie wskazywać datę wygaśnięcia tej oferty lub informować, iż jest ona ważna do czasu wyczerpania zapasu towarów. W przypadku gdy dana oferta specjalna jeszcze nie obowiązuje, należy wskazać również datę, od której będzie ona obowiązywała.

Przykład niespełniający tego wymogu: "zegarek marki A w promocji tylko 199 zł, podczas gdy zegarek marki B kosztuje 299 zł!".

Najważniejsze wskazówki

  • określ swojego konkurenta i konkurencyjny produkt,
  • porównuj te same, istotne cechy produktu,
  • informuj konsumentów o porównywanych czynnikach,
  • dysponuj dowodami potwierdzającymi rzetelność porównania,
  • nie sugeruj, że Twój produkt jest stworzony na wzór produktu konkurencji,
  • nie oczerniaj konkurencji,
  • używaj cudzego znaku towarowego wyłącznie do identyfikacji konkurenta lub jego produktu.

Odpowiedzialność za reklamę porównawczą

Odpowiedzialność za nieuczciwą reklamę porównawczą mogą ponosić nie tylko przedsiębiorcy, którzy decydują się na taką reklamę, ale również agencje reklamowe, które opracowują takie materiały. Odpowiedzialność ta jest solidarna, co oznacza, że zarówno reklamujący, jak i agencja mogą być pociągnięci do odpowiedzialności za czyn nieuczciwej konkurencji.

Zgodnie z orzecznictwem, przedsiębiorca nie może uniknąć odpowiedzialności za nieuczciwą reklamę, z tej przyczyny, że zawarł umowę z profesjonalistą - agencją reklamową.

Sankcje za nieuczciwą reklamę porównawczą

Jeśli reklama porównawcza narusza przepisy ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, przedsiębiorca może zostać zobowiązany do:

  • zaniechania niedozwolonych działań;
  • usunięcia skutków niedozwolonych działań;
  • złożenia jednokrotnego lub wielokrotnego oświadczenia odpowiedniej treści i w odpowiedniej formie;
  • naprawienia wyrządzonej szkody, na zasadach ogólnych;
  • wydania bezpodstawnie uzyskanych korzyści, na zasadach ogólnych;
  • zasądzenia odpowiedniej sumy pieniężnej na określony cel społeczny związany ze wspieraniem kultury polskiej lub ochroną dziedzictwa narodowego.

Powyższe roszczenia, poza naprawieniem wyrządzonej szkody i zasądzeniem odpowiedniej sumy pieniężnej na określony cel społeczny, przysługują niezależnie od winy sprawcy.

Niezależnie od tego, takie działania mogą zostać uznane za praktyki rynkowe naruszające zbiorowe interesy konsumentów, które są zagrożone karą nakładaną przez Prezesa UOKiK w wysokości do 10% obrotu przedsiębiorcy osiągniętego w poprzednim roku obrotowym.

Podsumowanie

Reklama porównawcza, choć może być skutecznym narzędziem w budowaniu przewagi konkurencyjnej, wiąże się z rygorystycznymi wymogami, których zaniedbanie może prowadzić do poważnych konsekwencji. Z tego względu, korzystanie z reklamy porównawczej powinno być przeprowadzane ostrożnie, z uwzględnieniem regulacji prawnych. Przed zdecydowaniem się na reklamę porównawczą warto skonsultować się z prawnikiem, aby uniknąć ryzyka naruszenia przepisów i zabezpieczyć się przed ewentualnymi konsekwencjami.

Chcesz wiedzieć czy Twoja reklama jest zgodna z prawem?
Doradzaliśmy wielu firmom z różnych branż w zakresie legalności reklamy. Skorzystaj z naszego doświadczenia!
Umów spotkanie
Zadbamy o prawa autorskie w Twojej umowie reklamowej
Jesteś agencją reklamową? Zawierasz umowę z agencją? Zabezpiecz prawidłowo sposób korzystania z kreacji reklamowych które powstaną w ramach umowy.
Umów spotkanie
Potrzebujesz wsparcia przy tworzeniu regulaminu SaaS?
Skontaktuj się z nami. odpowiemy na Twoje pytania i zaproponujemy wsparcie.
Umów spotkanie
Kontrahenci nie płacą Twoich faktur?
Wiemy, że w biznesie czas to pieniądz. My też nie lubimy jak kontrahenci próbują się nami kredytować. Sprawdź jak możemy Ci pomóc szybko odzyskać pieniądze.
Umów spotkanie
Zastanawiasz się, czy narzędzia AI, z których korzystasz w firmie są bezpieczne?
Skontaktuj się z nami. odpowiemy na Twoje pytania albo zaproponujemy szkolenie z bezpieczeństwa korzystania z AI
Umów spotkanie
chcesz reklamować alkohol w Internecie ale nie wiesz jak?
skontaktuj się nami! odpowiemy na Twoje pytania, m.in. - jeżeli jesteś agencją digital i chcesz reklamować markę alkoholową w SoMe: - jesteś e-commerce i nie wiesz jak prezentować alkohol w swojej ofercie; - jesteś marketplace i nie wiesz jak wprowadzać merchantów alkoholowych do portalu i jak prezentować ich ofertę
Umów spotkanie
Nie wiesz jak wdrożyć przepisy o ochronie sygnalistów?
Nasi specjaliści są gotowi, żeby: 1. przygotować procedurę wewnętrzną obsługi zgłoszeń; 2. wdrożyć przepisy o ochronie sygnalistów 3. przeprowadzić szkolenie 4. pełnić funkcję osoby odpowiedzialnej za przyjmowanie i obsługę zgłoszeń
Umów spotkanie
Potrzebujesz term sheet i nie wiesz jak się do tego zabrać?
Stać Cię na profesjonalne wsparcie naszych prawników. Wykorzystamy naszej najlepsze doświadczenie transkacyjne, żeby przygotować term sheet, który będzie dopasowany do Twoich potrzeb i do Twojej transakcji.
Umów spotkanie
SHADOW IT dotyczy Twojej firmy?
Skontaktuj się z nami i odzyskaj kontrolę nad tym, w jaki sposób Twoi pracownicy korzystają z narzędzi AI.
Umów spotkanie
Planujesz ekspansję Twojego biznesu do Polski i potrzebujesz zaufanego partnera?
Skorzystaj z naszego doświadczenia we wprowadzaniu zagranicznych za Polski rynek. Zyskaj sprawdzonego i doświadczonego partnera w rozwoju Twojego biznesu w Polsce
Umów spotkanie
Korzystać z ChatGPT w swojej firmie?
Sprawdź czy robisz to bezpiecznie. Umów się na bezpłatną konsultację z naszymi ekspertami.
Umów spotkanie
potrzebujesz wsparcia w sprawie sądowej przeciwko kontrahentowi?
Skorzystaj z doświadczenia prawników procesowych Sawicki Legal. Pomożemy Ci zaplanować strategię procesową i będziemy reprezentować Cię w sądzie.
Umów spotkanie
Rozważasz przekształcenie JDG w spółkę?
Dowiedz się jak przeprowadzić przekształcenie sprawnie i bezpiecznie. Umówi się na bezpłatną konsultację.
Umów spotkanie
Chcesz się upewnić, że Black Friday w Twoim sklepie będzie legalny i bezpieczny?
Skorzystaj z doświadczenia prawników Sawicki Legal. Umów się na darmowy audyt i nie ryzykuj.
Umów spotkanie
Jak wdrożyć ESOP w Twojej firmie?
Chcesz się dowiedzieć więcej o ESOP? Jak bezpiecznie i efektywnie wdrożyć opcje na udziały dla Twoich pracowników? Umów się na bezpłatną konsultację
Umów spotkanie
Kontrahenci Ci nie płacą?
Sprawdź jak nasz zespół może pomóc Ci odzyskać Twoje pieniądze. Nie pozwól, żeby kontrahenci kredytowali się Twoim kosztem. Umów się na bezpłatną konsultację
Umów spotkanie
Chcesz wiedzieć więcej o holdingu?
Skontaktuj się z nami! Opowiemy CI na przykładach, w jaki sposób wygląda tworzenie holdingu i na co zwracaliśmy uwagę, projektując i tworząc holdingi dla naszych wspolników.
Umów spotkanie
Nie wiesz jak reklamować wyroby medyczne zgodnie z przepisami?
Skontaktuj się z nami. Odpowiemy na Twoje pytania, doradzimy jak reklamować wyroby medyczne zgodnie z nowymi wymogami
Umów spotkanie
Chcesz zabezpieczyć się przed przejmowaniem Twoich specjalistów przez klientów albo konkurencję?
Gwarantuję, że nasi specjaliści zapewnią Ci skuteczną ochronę. Skontaktuj się z nami!
Umów spotkanie
Considering company set up in Poland?
Contact us and get yourself a professional advice that will make your expansion to Poland smooth and fast.
Umów spotkanie
Jak dobrze napisać regulamin konkursowy?
Nie ryzykuj kwestii podatkowych albo ryzyka uznania konkursu za loterię. Umów się na konsultację.
Umów spotkanie
Chcesz wiedzieć jak wdrożyć ustawę o sygnalistach w Twojej firmie?
umów się na bezpłatną konsultację, podczas której odpowiemy na Twoje pytania.
Umów spotkanie
Masz pytania dotyczące prokury?
Skorzystaj z naszego wieloletniego doświadczenia w doradztwie korporacyjnym. Odpowiemy na Twoje pytania i pomożemy wybrać optymalne rozwiązanie.
Umów spotkanie
Potrzebujesz napisać albo sprawdzić umowę o zakazie konkurencji?
Umowa o zakazie konkurencji to jeden z podstawowych dokumentów, z których powinna korzystać każda firma w relacjach z partnerami, pracownikami czy podwykonawcami. Skontaktuj się z nami. Stworzymy umowę o zakazie konkurencji, która realnie zabezpieczy Twoje interesy.
Umów spotkanie
Potrzebujesz wsparcia w rejestracji znaku towarowego?
Skontaktuj się z nami. Nasza rzeczniczka patentowa przeprowadzą Cię przez cały proces rejestracji szybko i bezpiecznie. Uzyskaj ochronę swojego znaku w Polsce, w UE albo na świecie.
Umów spotkanie
Źle podpisana umowa online może być nieważna
Ryzykujesz czy wolisz mieć pewność? Skontaktuj się z nami i sprawdź jak poprawnie podpisywać umowy online
Umów spotkanie
Zastanawiasz się jak legalnie wykorzystać treści stworzone z pomocą AI?
Nie tylko doradzamy w kwestiach prawnych związanych z AI, ale sami korzystamy z narzędzi wykorzystującej sztuczną inteligencję w codziennej działalności kancelarii. Chętnie podzielimy się swoimi doświadczeniami.
Umów spotkanie
Chcesz zarejestrować znak towarowy z dofinansowaniem SME Fund?
skontaktuj się nami! Nasz rzecznik patentowy odpowie na Twoje pytania, wyjaśni w jaki sposób skorzystać z dofinansowania oraz przeprowadzi Cię przez cały proces rejestracji znaku towarowego.
Umów spotkanie
Nie wiesz jak napisać umowę NDA, która zabezpieczy interesy Twojej firmy?
Dlatego zajmiemy się tym za Ciebie. Skontaktuj się z nami i przekonaj się:)
Umów spotkanie
Nie wiesz jak dobrze udzielić licencji albo przenieść prawa autorskie?
Skorzystaj z naszego wieloletniego doświadczenia. Pomożemy Ci przygotować albo wynegocjować korzystną umowę licencyjną albo umowę przenoszącą majątkowe prawa autorskie.
Umów spotkanie
Wiemy, że nie masz czasu ani ochoty zajmować się likwidacją spółki
Dlatego zajmiemy się tym za Ciebie. Skontaktuj się z nami i sprawdź jak bezpiecznie i szybko zlikwidować spółkę zoo.
Umów spotkanie
Nie wiesz jak dostosować się do DSA?
skontaktuj się z naszymi specjalistami. Powiemy Ci co zrobić, żeby być zgodnym z DSA.
Umów spotkanie
Potrzebujesz wsparcia przy checkboxach w swoim sklepie internetowym?
dla nas to piece of cake :) skontaktuj się nami!
Umów spotkanie
chcesz wiedzieć więcej o odpowiedzialności członka zarządu?
skontaktuj się nami! odpowiemy na Twoje pytania, doradzimy jak możesz się zabezpieczyć
Umów spotkanie
Potrzebujesz wsparcia przy tworzeniu regulaminu na Twoją stronę internetową?
Stać Cię na profesjonalne wsparcie naszych prawników. Wykorzystamy nasze najlepsze doświadczenie i stworzymy regulamin dopasowany do twoich potrzeb oraz specyfiki strony.
Umów spotkanie
Nie wiesz jak prawidłowo informować klientów o obniżkach cen?
Przebrnięcie przez wytyczne UOKiK dot. informowania o obniżkach cen to nie lada wyczyn. Nawet dla nas, prawników. Oszczędź swój czas i miej pewność, że działasz zgodnie z przepisami. Skontaktuj się ze mną! Umówienie spotkania zajmie Ci mniej niż 2 minuty! Wspólnie znajdziemy najlepsze rozwiązanie dla Ciebie i Twojego biznesu
Umów spotkanie
Skonsultuj się z ekspertem
Mierzysz się z zagadnieniem, o którym piszemy w tym artykule? Chcesz wiedzieć więcej? Skontaktuj się ze mną! Umówienie spotkania zajmie Ci mniej niż 2 minuty! Wspólnie znajdziemy najlepsze rozwiązanie dla Ciebie i Twojego biznesu
Umów spotkanie

Zobacz także

Wszystkie
E-commerce
Przewodnik

CO ZMIENIA AKT O USŁUGACH CYFROWYCH (DSA)?

Dowiedz się jakie zmiany wprowadza DSA czyli unijny akt o usługach cyfrowych
Agata Podbielska
14 lutego 2024
Wszystkie
Domeny
E-commerce
Przewodnik

Czy każda strona internetowa musi mieć regulamin?

Zastanawialiście się kiedyś, czy każda strona internetowa musi mieć regulamin? Ten artykuł jest odpowiedzią na to pytanie.
Aleksandra Rojek
21 października 2023
Wszystkie
Przewodnik
E-commerce
reklama

Co powinien zawierać Regulamin Konkursowy?

sprawdź jak dobrze napisać regulamin konkursu i uniknąć problemów
Agata Podbielska
30.07.2024
Skontaktuj się z nami

Naszym celem jest zapewnienie klientom lepszej, szybszej, tańszej i przejrzystej obsługi prawnej.

projekt i wykonanie Design Partners
© 2024 Sawicki Legal